Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Thursday 29 November 2012

Orang baik vs orang jahat

Salam semua



Satu pengajaran saya dapati apabila mengorbankan hampir 3 jam mengadap peti televisyen, menghayati sketsa Shah Rukh Khan dan Kajol yang berjudul, 'My name is Khan'. Kata beliau, hanya ada dua golongan manusia di atas muka bumi iaitu orang baik dan orang jahat. Sejak itu, kata-kata beliau sering bermain di dalam kepala, bagaikan kaset buruk berputar di dalam radio. Ada benarnya kata-kata itu, kita di kelilingi oleh mereka yang baik dan jahat. Tidak kisah dari masa asal usul, agama apa, apa sahaja ideologi politik dan dari negara mana pun asal kita. Perbezaannya cuma, ada orang baik dan ada orang jahat.

Bersandarkan pengalaman hidup di negara orang, diperkukuhkan lagi dengan kenalan yang datang dari pelbagai negara, saya akui sepenuh hati kata-kata Khan dalam kisah ini. Teman baik saya semasa bermastautin di luar negara adalah seorang wanita Brazil, bernama Silvana. Berbeza agama, berlainan latar belakang, berbahasa ibunda ibarat ayam dan itik, kami tetap bersahabat baik. Kebaikan beliau melebihi mereka yang seagama, serupa latar belakang dan berasal dari negara yang sama. Kebaikan beliau menyentuh hati saya sekian lama terlena dengan momokkan orang islam adalah insan terbaik. Kemurnian hati beliau menggoyahkan perspektif saya pada orang melayu islam yang sering perasan kita adalah makhluk tuhan yang teristimewa. Salahkah saya berpandangan demikian?

Pengalaman hidup di Switzerland, walaupun hanya beberapa tahun, benar-benar membuka minda dan hati nurani saya tentang kebaikan manusia. Walaupun, kebanyakan daripada mereka adalah free thinker, ketinggian moral yang mereka tunjukkan sesama manusia, tidak tergambar oleh kata-kata. Mereka membantu sesiapa sahaja yang dalam keperluan tanpa melihat asal, warna kulit dan agama. Mereka yang berkot tebal, sanggup mengangkat kereta sorong anak ke dalam bas tanpa dipinta. Tanpa jelas kelas sosial mereka, tanpa membezakan jantina, baik mereka yang berimej 'rock', bekerjaya hebat(boleh dilihat melalui gaya mereka berpakaian), lelaki atau wanita, tua atau muda, mereka tetap membantu saya dan teman-teman mengangkat kereta sorong masuk ke dalam bas atau tram. Jika sebelum ini, saya sering takut untuk keluar bersiar-siar berseorangan tetapi selepas pengalaman itu, saya bebas keluar untuk ke bandar kerana saya tahu, pasti ada orang yang membantu. Andaikata, tiada penumpang lain di dalam bas, pemandu bas sendiri yang akan turun dari kerusinya dan mengangkat kereta sorong anak dengan senyuman meleret di wajah mereka. Salahkah saya berpendapat, baik dan kurang baik sahaja yang membezakan siapa sebenarnya diri kita. Bukan agama, bukan kelas sosial, bukan negara asalnya.

Selain pengalaman hidup, beberapa bahan bacaan yang saya hadam selama ini, turut memberi pandangan berbeza daripada apa yang dilaungkan oleh orang-orang keliling. Benar kata-kata Khan, hanya ada dua jenis manusia di bumi iaitu orang baik dan jahat. Orang baik walaupun berkulit hitam, berambut kerinting tetap ada yang berhati mulia. Bukan warna kulit, bukan fahaman politik dan bukan keturunan yang menentukan kebaikan diri sesesorang tetapi sekeping hati di dalam. Saya membaca buku Half the Sky dengan perasaan malu berbaur kesal dan sedih, kebanyakan sukarelawan yang membantu dalam misi kemanusian sebegini terdiri daripada mereka yang bukan beragama islam. Mereka membantu tanpa ada rasa diskriminasi agama, warna kulit mahupun kelas sosial. Salahkah mereka, jika bantuan yang diberikan diselit halus pendekatan keagamaan yang mereka anuti selama ini. Kita marah dan benci pada pendakwah mereka menukar agama orang lain. Cemuhan demi cemuhan, kononnya bantuan yang diberikan oleh mereka bersifat udang di sebalik batu! Bagaimana pula dengan kita yang kononnya tiada udang tersembunyi di sebalik batu? Di mana pendokong agama kita berada apabila misi kemanusiaan begini beroperasi? Kita mengaku kita baik, sebaik-baik manusia tetapi lihat keliling, merantau jauh dan lihat dengan mata hati dan tanya apakah kebaikan kita selama ini?

Masih berpusing pada isu sama, kebanyakan kita hanya berbuat baik pada diri sendiri, keluarga sendiri dan pada mereka yang berkepentingan. Saya sendiri sering bertanya, apakah kebaikan kita ini berdasarkan pada hati yang bersih atau apa. Mari bersama-sama kita berusaha menjadi baik, letak ke tepi kelas sosial, pendidikan, latar belakang dan asal-usul kita. Sebagaimana kata-kata seorang tokoh korporat, "Saya percaya semua manusia berusaha menjadi lebih baik daripada semalam". Jadi saya rasa ia tidak terbatas pada fahaman agama, politik mahupun budaya.

Wassalam.

No comments: