Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 13 November 2012

Psikologi atau Sekehlogi

Salam semua


Terasa ingin mengulas tentang ilmu keibubapaan yang dibincangkan bersama adik, semasa beliau datang berkunjung ke rumah. Katanya, selama dia mendidik anak-anak, banyak kata-kata negatif dilemparkan kepada beliau terutamanya daripada kaum keluarga dari sebelah suami. Puncanya kerana ideologi pendidikan yang berbeza. Adik saya bermazhab sekehlogi dan keluarga sebelah sana, bermazhab psikologi. Kelakar, bukan!

Bukan beliau sahaja yang dilontar dengan kata-kata menyegat, saya sendiri pun sering ditegur dan disindir kerana agak keras dengan anak-anak. Manakan tidak, anak lelaki yang sudah berusia 11 tahun, baru tahun ini tidak duduk atas booster di dalam kereta. Anak-anak saya tidak akan berlarian mengelilingi meja makan, walaupun mereka sudah kenyang menjamah, jauh sekali ingin melepaskan rasa marah berguling di atas lantai jika tuntutan mereka tidak dipenuhi. Memang tiada dalam kamus anak-anak ini, umi dan abah akan mengikut kata mereka dalam keadaan memberontak. Jika berlaku keadaan ini, umi atau abah akan menggunakan kuasa veto untuk meredakan keadaan. Pendek kata, mereka tidak akan menang jika membantah dan menggelupur. Saya sering berpesan pada anak-anak, kehidupan kita bukan hanya berkisar tentang diri sendiri sahaja. Kita berkongsi kehidupan dengan berbilion manusia lain yang berkongsi matahari dan bulan yang sama, jadi perlu ada sikap bertolenrasi dan kerjasama. Anak-anak tidak harus memilih sepanjang masa, aktiviti yang disukai sahaja. Mereka juga harus didedahkan dengan aktiviti yang tidak disukai, supaya tolenrasi dan semangat berpasukan wujud dalam diri. 
Sekehlogi vs Psikologi


Asalnya, saya tidak berminat untuk berdebat pendekatan yang mana lebih berkesan. Mengikut pengalaman saya, kedua-dua kaedah perlu diamalkan dalam dua masa yang berbeza. Malang sekali, ada ibu dan bapa amat takut akan penggunaan kaedah sekehlogi dalam mendidik. Ironiknya pula, saya dan sebahagian besar generasi seusia saya, dibesarkan dengan pendekatan sekehlogi. Kami menjadi manusia yang sedar diri dan tahu di mana tempat kami sebagai anak, isteri dan ibu. Berbeza dengan anak-anak generasi psikologi, alasan demi alasan diberikan pada ibu dan ayah demi melunaskan tugas hakiki mereka sebagai anak. Anak tidak seperti anak, anak seperti tuan sahaja layaknya. Ibu perlu minta kebenaran daripada anak apabila melawatnya di sekolah. Ada yang tidak mahu berjumpa sekiranya si ibu terlewat dari waktu yang dijanjikan. Bagaikan tidak masuk akal, tetapi itulah yang berlaku dalam keluarga terdekat. 

Apabila mendengar komen daripada adik yang menghadiri ceramah seorang motivator hebat, saya akui kaedah sekehlogi masih relevan dalam dunia iphone sekarang. Maklumlah, jika komen begini datangnya dariapada seorang ibu yang tidak mempunyai gelaran motivator, ataupun Dr dipangkal namanya, pasti tiada sesiapa pun akan percaya! Kita sering dimomokkan dengan kaedah psikologi dalam mendidik, hingga mengenepikan didikan tegas dalam mendisiplinkan anak-anak. Kesannya, kita membebani orang lain untuk mendidik anak-anak supaya berdisiplin dan tahu di mana tempat asalnya. Saya pasti, ibu dan ayah berpendidikan tinggi amat tidak suka akan pendekatan kasar ini. Pada sebilangan mereka, anak-anak harus ditatang bagaikan minyak yang penuh dan masalah mula timbul jika aktiviti menatang itu jatuh ke tangan orang lain. Kita hendak menatang anak sendiri, seberapa yang kita rela dan mampu, boleh diteruskan selagi terdaya. Masalahnya yang bakal terjadi, anak akan keluar dari kepompong kehidupan ciptaan kita dan berusaha untuk hidup sendiri. Pastinya, orang yang menatang mereka selain kita sebagai ibu dan ayah, tidak mampu berbuat sepertimana kita. Kesannya bukan sedikit, kita lihat bagaimana isteri terpaksa menatang suami, suami terpaksa menatang isteri. Suami tidak tahu apa peranannya, isteri tidak tahu mana asal duduknya. Ia berlaku di mana-mana dalam masyarakat kerana didikan menatang yang berasal daripada ibu dan ayah. Ironiknya lagi, ada ibu dan ayah tidak segan silu meminta pihak berkuasa menatang anak mereka, guru-guru pun disuruh menatang, tambahan lagi individu yang dibayar gaji mereka seperti pembantu rumah. 

Pada saya, kaedah psikologi memberi kesan yang mendalam sekiranya anak-anak berada dalam kondisi tenang dan tenteram seperti di meja makan. Waktu ini adalah masa yang sesuai untuk berdiskusi dengan tenang dan ceria, minta pendapat mereka dan saling bertukar-tukar fikiran. Dalam keadaan di mana semua ahli keluarga sibuk, misalnya di awal pagi, kaedah psikologi harus dicampak ke dalam bakul sampah. Guna kaedah sekehlogi supaya anak kita tiba di kawasan perkarangan sekolah tepat pada waktunya. Tidak perlu buang masa mendengar alasan demi alasan, rengekan demi rengekan kerana tidak mahu mandi ataupun tidak mahu ke sekolah. Buang kaedah psikologi dan gantikan pendekatan sekehlogi jika anak memberi alasan untuk tidak bersolat, apatah lagi sekiranya sudah melepasi usia 10 tahun. 

Bagaimanapun, saya mengambil kira pandangan suami bahawa anak-anak yang dimarahi seawal pagi tidak akan ceria untuk ke sekolah. Jadi saya meminta anak-anak supaya memudahkan kerja saya di awal pagi, jangan membuat scene supaya mereka dimarahi. Saya memberi tanggungjawab itu pada mereka, saya ajar mereka pendekatan 'cause and effect'. Kesannya, mereka memilih untuk beraksi dan saya selarikan dengan kesan yang mereka akan terima.

Pemberitahuan: Kaedah sekehlogi hanya nama yang dipilih untuk menerangkan maksud 'pukul dan marah' dalam mendidik.

Sekian, wasalam.

No comments: