Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Friday 3 September 2010

belajar dah masih belajar

salam

Saya sentiasa dalam mood belajar...maksudnya, setiap hari kita akan terus belajar.
Belajar dari kehidupan dan pengalaman ataupun dari pengalaman orang lain, belajar dan terus belajar.

Banyak juga saya menceburkan diri dalam perbincangan cyber, samada dari segi ilimiah atau tidak tapi benda yang saya tidak faham sampai sekarang, bagaimana cara yang terbaik untuk melahirkan pandangan yang tidak selari dengan orang lain? Adakah kita bersalah sebab mempunyai pandangan yang berbeza tapi tidakkah dengan sentiasa bersetuju itu akan menyempitkan ruang explorasi pada idea-idea baru? Kenapa susah untuk kita menerima pandangan yang tidak selari dgn kita sebagai variasi dalam pendekatan dan pemikiran. Kenapa perlu MELABEL org yang tidak bersetuju dengan kita dengan persepsi yang negatif? Pengalaman individu berbeza dari banyak aspek tapi kenapa kita tidak boleh memahami perbezaan nyata seperti itu.

Sebagai contoh, anak-anak yang ada kebolehan dalam matematik, akan setiasa mengatakan matematik itu mudah untuk dia. Adakah dia BERHAK untuk membodohkan atau merendahkan orang lain yang tidak mempunyai kebolehan seperti dia? Selalu jawapan yang kita akan dengar, TIDAK patut! Tapi kenapa bila dalam konteks perbincangan atau diskusi melibatkan idea, kita tidak boleh menerima pandangan orang yang berbeza dengan kita? Kenapa bila perbezaan dari segi idea itu wujud, kita dengan mudah mengeluarkan kata-kata yang membayangkan pihak tersebut sebagai .....macam-macam.

Terasa sangat menjengkelkan jika kumpulan-kumpulan pendengar atau pembaca yang MENGIYAKAN segala jenis input yang diberikan walaupun input itu bersifat positif tapi tidak menyeluruh. Andaikata persoalannya mak/ayah tidak boleh memarahi anak-anak. Betul....kita mengiyakan tapi jika ada orang bertanya, benar ke...ada orang tak pernah kena marah terutamanya anak-anak? Marah yang bagaimana yang dilarang?..Adakah soalan-soalan itu membayangkan sipenanya seorang yang suka pukul anak? Malang sekali itulah yang berlaku, bukan kita kita tambah dengan ilmu-ilmu yang lebih bersifat holistik tentang isu marah yang diutarakan TAPI kita dituduh kejam sebagai "penyokong" isu marah pada anak2.

Secara personal, saya mula rasa bosan untuk mengikuti mana-mana diskusi ilmiah. Lebih baik saya baca buku ...sudah tentu saya cuma geleng kepala tanda TIDAK bersetuju tanpa rasa diri sebagai alien dan pemberontak pada idea-idea tidak menyeluruh yang dianjurkan atau tidak lansung praktikal utk dilaksanakan.

No comments: