Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 13 September 2011

Mengawal anak makan

Salam

Google Image

Tercari-cari entri baru yang hendak ditulis, bagaikan hilang idea dan ilham bila sibuk dengan tugas-tugas yang tiada kaitan dengan menaip. Ok, dalam perjalanan pulang dari sekolah agama mengambil anak bujangku ini. Kami berdiskusi panjang tentang topik makan. Secara kasar tentang latar belakang anak bujangku ini, dia seorang yang sangat adventure bila masuk soal makan. Maksudnya, dia boleh makan apa saja tolak kayu dan batu dan benda-benda yang boleh trigger alergi di dalam sistem badannya. Selain tu, dia sapu habis dari gulai ikan masin hingga ke tacos hingga ke linguini prawn hingga bruchetta hingga dim sum hingga ...ke roti cicah minyak, semua dia bedal. Alhamdullilah, senang sungguh terbuka seleranya pada makanan.

Malangnya anak bujangku ini, badan dia pun agak sihat, sedap, tegap dan montel jika tidak dikawal pemakanannya. Jadi dalam perjalanan pulang tadi, aku berkata "malam ini kita makan roti john". Ada dengusan pada suaranya walaupun perlahan. "Umi malas masaklah malam ini, lagipun tenghari tadi kita dah makan nasi..cukuplah", tambah aku sambil menunggu reaksinya. Dia masih tidak berpuas hati lantas menjawab "Memanglah makan roti john tapi selalu rasa lapar lagi bila nak tidur". "Kalau masih terasa lapar nanti minum susu dan makan sekeping roti", aku lansung membidas kata-katanya. Mulut muncung hingga boleh disangkut baju dengan mata terkulat-kulat dia menggumam. Melihat pada keadaan mukanya yang seperti jigsaw puzzle tak siap, aku bertanya " Boleh tak, jika makan...awak tahu bila nak berhenti? I can see your adik is doing it when she's full but not you. Can you promise me to stop eating when you're full?" Dia jawab, "bagaimana nak tahu?". "Hai perut sendiri pun tak tahu ke?" aku membedik. Dia tersengih membariskan giginya yang tersusun cantik. 

Ok, aku mencari analogi untuk disuntik dalam minda anak ini bila masuk bab-bab makan. Aku memberitahu dia, kesedaran tentang makanan yang diambil oleh badan kita harus datang dari dalam diri. Diri sendiri kena tahu bila perlu berhenti makanan, bukan umi jadi polis yang tunggu bagi kad merah supaya dia berhenti makan. Ini bagaikan main polis-polis, dia ambil selagi muat di dalam pinggan dan tunggu sampai aku kata BERHENTI, barulah dia berhenti. Jika situasi itu berlaku di rumah, boleh tahan lagi. Cuba bayangkan jika ia berlaku di rumah tokwan, tok , nenek , saudara-mara atau rumah open house di hari raya. Tidak tahu mana nak disorokkan muka QC ini. Tapi apa kisahkan, anak aku...rule aku lah tapi itu bukan penyelesaian pada masalah yang berlarutan sekian lama ini. 

Setelah berfikir sejenak, aku berkata padanya " Dulu semasa abang belum pegang duit sendiri, ada rasa sayang pada duit tak? Setiap kali nak membeli barang , abang cuma minta, minta dan minta tetapi sekarang bila dah ada buku cashflow sendiri...abang jadi prihatin bila hendak berbelanja. Ada rasa, alamak...dah banyak sangat belanja minggu ini. Nak simpanlah duit ni! Begitu juga kesedaran yang patut ada atau timbul dalam diri abang bila makan." Dia diam saja tanpa sebarang tanda samada faham atau tidak. Aku sambung lagi, " Belajar untuk rasa kenyang dari dalam dan berhenti sebelum makanan tu penuh sampai ke dada, teruk lagi sampai rasa nak termuntah sebab terlalu penuh. InsyaAllah, bila dah timbul kesedaran tu..setiapkali makan, abang akan dapat rasa atau paling tidak otak tu akan hantar signal...berhenti..berhenti...berhenti sepertimana signal suruh simpan duit!" 

Itu sajalah bebelan aku di sepanjang perjalanan pulang ke rumah. Aku pun tidak tahu samada pendekatan itu betul atau salah. Pada aku, awareness dalam diri harus dibentuk daripada awal samada ia berkaitan dengan isu pemakanan, berbelanja, berseronok atau apa saja. Moga kesedaran itu akan jadi invisible alignment dalam sistem pemikiran dan badan supaya perlakuan kita terarah. Bukan tidak boleh makan selagi boleh tetapi hendak jentik kesedaran  untuk berhenti sebelum kenyang itu memerlukan latihan demi latihan. Begitu juga dengan isu-isu lain seperti bermain, berseronok mahupun berbelanja. Ada orang makan sikit sebab bini QC ini sentiasa memerhati. Persoalannya sampai bila bini ini nak mengikut dengan membawa sepanduk QC, penat weh! Hahahahaha.

Sebelum mengakhiri entri ini, aku senaraikan fakta-fakta yang pernah dibaca mahupun didengari berkaitan dengan pemakanan seperti berikut:
  • Dengar apa signal otak berikan bila hendak makan. Jika signalnya tomyam, carilah tomyam supaya bila kita makan kepuasan itu akan sampai pada tahap maksima dan otak akan terus berhenti menghantar signal tomyam.
  • Kajian yang dilakukan ke atas tiga kelompok tikus; A-sebanyak makanan daripada pelbagai jenis. B-separuh daripada makanan A tapi hanya mengandungi protein. C-separuh daripada makanan A. Hasil kajian selepas beberapa bulan menunjukkan, tikus dalam kumpulan C yang paling banyak hidup berbanding dengan kumpulan B ataupun A. Secara lansung memberitahu, tikus yang survive dalam kajian ini bukan sebab banyak makan tapi adalah sebaliknya.
  • Makan dalam kuantiti yang sedikit tapi berterusan supaya paras metabolisma badan ini tidak terhenti dan terpaksa catch-up bila perut penuh kelak. Proses kelaparan berpanjangan dan makan dalam kuantiti yang banyak sekali gus ini akan mengkucar-kacirkan tahap metabolisma badan, seterusnya menyebabkan tahap pembakaran makanan jadi semakin lembab.
Itu saja untuk kali ini. Hingga berjumpa lagi:))

No comments: