Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 27 September 2011

Hujan emas di negara orang


Salam semua

Sudah 2 hari pulang ke negara hujan batu ini, terasa bahang yang menyinga...mengada! Hahahaha

Perth cantik, sangat bersih dan mahal taraf hidupnya. Bayangkan sebotol minuman air mineral berharga AUD3.00 dengan matawang berkadaran 3.2 dengan RM, ia sangat mahal. Jika dibeli di Perth Airport, harganya mencecah AUD4.20 sebotol. Huhuhu.

Berada di Perth, aku seperti kemaruk makan kebab..hari-hari aku mengadap kebab. Rindu rupanya hendak makan daging kebab seperti berada di UK tapi masih jauh berbeza dengan kebab Turkish di Swiss...lagi sedapzzz! Harganya tidaklah murah, seketul AUD9 atau AUD9.50 bergantung pada lokasi. Huh, makan kebab saja sampai dekat RM30 seketul. Huhuhu.

Apa yang menarik tentang Perth? Walaupun rata-rata orang mengatakan Perth seperti "dead city" tapi secara peribadi aku sukakan tempat ini. Sejuk, luas dan banyak aktiviti luar rumah yang boleh dinikmati sepanjang hari. Cuma sediakan ongkosnya sahaja! Kawasan perumahan di sana tersusun indah, kebanyakkan rumah-rumah rakyat biasa seperti kita ialah banglo satu tingkat. Setiap kawasan perumahan dilengkapi dengan sebuah sekolah rendah dalam suasana persekitarannya yang selamat.

Apakata, kita menjamu mata melihat keindahan Perth dalam entry ini:...

Taman-taman di kawasan persekitaran Perth amat terjaga dengan rapi. Cuma hati-hati jika kita ke kawasan taman perumahan kerana terdapat banyak najis-najis haiwan kesayangan mereka di sini, iaitu anjing.

King's Park

Sorrento Quay




King's Park antara taman dalam bandar yang terbesar di dunia. Ia sangat cantik dan dijaga rapi. Kita juga berpeluang melihat bunga-bunga liar di kawasan ini. Sangat cantik!





Wild Flower

Sorrento Quay

No comments: