Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Friday 27 July 2012

Dua kisah berbeza...

Salam al-mubarak pada semua pembaca


Selama menjadi umi, saya tidak pernah berhadapan dengan situasi di mana anak balik ke rumah dan kelihatan tertekan disebabkan oleh tekanan orang keliling ke atas dirinya. Anak sulung saya seorang introvert(reserved type personality) jarang-jarang terkesan oleh pengaruh rakan sebaya, khususnya daripada kawan-kawan sekolah. Selama empat tahun  bersekolah, jarang sekali dia balik bercerita tentang kelebihan kawan-kawan lain; apa yang mereka miliki dan apa yang tidak. Sekiranya, satu kelas sekalipun mempunyai PSP limited edition, ia tetap tidak mengganggu dirinya yang hanya bertemankan PSP lapuk, ntah edisi yang ke berapa. Itu anak lelaki saya!


Berbeza dengan anak perempuan nan satu ini, satu kerana dia "perempuan", kedua kerana personalitinya lebih kepada extrovert(easy-going type), ketiga mungkin kerana dia sekelas agama dengan sepupu yang setahun lebih tua daripada drinya. Isu sering timbul apabila sepupu itu selalu membandingkan dirinya yang seakan-akan lebih "superior" berbanding anak ini. Terbaru, di bulan puasa ini, sepupu perempuan itu sering mencari ruang untuk mengenakan anak ini yang masih tidak berpuasa penuh, dengan kata-kata seperti anak ini tidak kuat, manja dan "sememeh". Ternyata, kata-kata itu memberi impak yang negatif pada dirinya. Semenjak bulan puasa ini, dia kelihatan tertekan apabila perlu ke sekolah agama kerana terpaksa berhadapan dengan sepupunya itu. Ada sahaja alasan untuk memonteng, itulah antara sebab sebenar dia tidak dibenarkan berpuasa.


Ok, saya ada alasan tertentu untuk tidak membenarkan dia berpuasa. Siapa lagi yang lebih mengenali anak sendiri jika bukan ibu dan bapanya?


Berbalik pada kisah anak sulung yang introvert; dia sentiasa tenang. Jarang ada sesuatu isu yang boleh mengganggu gugat kesejahteraan hatinya. Satu sudut ia kelihatan sangat bagus, tetapi jika diubah sedikit sudut itu, perspektif itu akan turut bertukar. Maksudnya, jika dia hanya dapat skor 80(asalkan A) dalam subjek matematik, dia tenang tanpa terganggu oleh rakan-rakan lain yang mempunyai skor 90. Pendek kata, dia tidak cemburu dengan pencapaian orang lain yang jauh lebih baik daripada dirinya. Kesannya, dia tetap selesa dalam zon keselamatan A yang sudah dicapai. Sebagai ibu saya sering bertanya, bagaimana agaknya untuk saya menambah sedikit vitamin cemburu supaya apabila dia melihat kejayaan orang lain, dia dapat melipatgandakan usahanya untuk mencapai yang terbaik.


Bersambung kisah anak perempuan yang extrovert ini; dia sering berusaha dan komited. Seringkali, ada sahaja isu yang membuatkan hatinya menjadi kacau dan dia lebih komited dalam usaha mencapai sesuatu. Maksudnya, jika sepupu itu boleh mendapat skor A dalam subjek sirah di sekolah agama, dia mesti mendapat sekurang-kurangnya B, katanya..."taknak tengok C dalam laporan kemajuan", walaupun pada logiknya dia hanya berusia 7 tahun dan sekelas dengan rakan-rakan berusia 8 tahun di dalam kelas agama yang sama. Tambahan lagi, dia tidak mempunyai apa-apa persediaan sebelum terjun masuk ke kelas agama tahun dua. Saya gembira dia mendapat tempat ke-11 di dalam kelas, tetapi dia masih cemburu akan pencapaian sepupunya yang berada di tempat pertama. Kesannya, dia masih tidak berpuas hati dan meminta saya berterusan membantunya supaya dia boleh memperbaiki kedudukan yang sedia ada.Saya tidak nafikan, ia suatu sifat yang bagus kerana dia sering berusaha dan tidak mudah selesa dengan apa yang ada. Tetapi, sebagai ibu, saya juga bimbang sekiranya anak perempuan ini tidak mahir dalam meletakkan sempadan apabila dia meningkat dewasa kelak. Saya berusaha untuk mengajar dia meletak "filter" di dalam kepalanya apabila mendengar kritikan daripada kawan keliling agar dia tidak mudah melompat, hanya untuk "memuatkan" dirinya dalam kelompok tertentu.


Melalui kedua-dua contoh anak ini berkelakuan, adakah kita percaya atau mula memahami bahawa diri kita sentiasa ada kecenderungan tertentu? Introvert ataupun extrovert, keduanya mempunyai kelebihan dan kekurangannya tersendiri. Sifat baik jika diletak pada satu sudut bersesuaian akan menjadi TERBAIK, tetapi jika sudutnya berbeza ia akan membawa kesan sebaliknya. Sedarkah kita sebagai ibu dan bapa, peranan kita dalam mendidik anak-anak bukan hanya mengesahkan kecenderungan itu, tetapi dalam masa yang sama sentiasa berusaha bagi mengimbangi kelebihan dan kekurangan yang sedia ada.


Wassalam.

No comments: