Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Sunday 14 October 2012

Rahmat Tuhan

Tidaklah seteruk ini...hihihi
Salam

Ada rasa macam aura ustazah pula apabila saya memilih tajuk ini. Isinya ringkas, saya cuma mahu ucapkan syukur tidak terhingga pada Allah swt kerana musibah, rumah kami dimasuki air tempohari disebabkan saluran air dari balkoni tersumbat dek plastik sampah. Kesannya, air bertakung menerobos masuk ke dalam bilik anak bujang yang bersebelahan dengan balkoni, meruah keluar hingga mengintai bilik anak dara yang terletak bersebelahan dengan bilik tidur utama. Walla, bagaikan kisah tragedi Titanic, air melimpah laju menuruni anak tangga satu per satu, ada yang menitis pantas menerusi lubang-lubang lampu. Wow, dapatkah dibayangkan bagaimana panik kami anak-beranak(abahnya tidak ada di dalam scene).

Tanpa sekilas fikir, saya meredah air menaiki anak tangga, bagaikan Kate Winslet yang bertarung dalam kisah kapal Titanic. Saya meluru masuk ke dalam bilik sambil tercari-cari punca air yang menyebabkan malapetaka ini. Sebelum itu, semasa menaiki anak tangga sempat juga saya menjeling pada pintu loteng di atas siling, ternyata tiada apa-apa pun tanda air keluar dari atap rumah. Binggo, air meluru masuk dengan sangat laju dari arah pintu balkoni. Sepantas kilat saya menguak pintu, terlihat selipar dan baldi baju sudah berenang-renang di ruang balkoni dalam air setinggi paras buku lali. Hujan masih bermaharajalela di luar, dengan ribut dan petir saling kait mengait, saya kuatkan hati melangkah keluar dan membersihkan takungan air yang tersumbat. Badan sudah basah kuyup dibasahi hujan bertempias ribut, sampah plastik yang tersekat sudah pun dibersihkan. Akhirnya, saya berlari masuk ke dalam bilik. Terdengar suara anak-anak panik kebisingan dari arah bawah tetapi masih ada gelak-tawa di hujungnya, agaknya seronok kerana situasi ini tidak selalu berlaku!

Dengan bantuan anak-anak, saya mampu membendung air daripada terus melimpah masuk. Anak perempuan, sibuk mengelap air di atas lantai laminate bawah, manakala saya dan anak lelaki pula sibuk menolak air masuk ke dalam tandas. Pelbagai kain lap dikeluarkan oleh kami, tuala mandi yang sedang berehat di tebing tangga semuanya menjadi mangsa kain lap untuk mengeringkan pakir dan lantai laminate di tingkat bawah. Hujan lebat masih menggila di luar, masih berlarutan lebih sejam lamanya, tetapi alhamdullilah air takungan di balkoni mulai mereda apabila saluran itu telah berfungsi seperti sediakala. Amin, amin...amin.

Lebih kurang sejam kami bertungkus-lumus menyapu, menolak dan mengelap air. Akhirnya, saya mengambil kesempatan berharga ini dengan menawarkan anak-anak supaya membersihkan tandas mereka sendiri. Alang-alang sudah basah dan kuyup seluruh badan, apa salahnya diberikan air sabun dan ajak mereka menyental tandas pula. Tenaga anak-anak tidak boleh dipandang ringan, mereka sungguh rajin memberus dan membasuh tandas tanpa sebarang komplen. Lega hati, kurang satu kerja pembersihan yang perlu dilakukan...hehehe.

Selesai mengelap, abahnya tiba di rumah dan mengalihkan perabot-perabot supaya air yang bersembunyi di belakangnya boleh di keringkan. Pakir di atas masih dalam keadaan baik, tetapi lantai laminate di tingkat bawah mula menunjukkan tanda-tanda mahu mengelembung. Walaupun otak sedih dan badan letih, tetapi hati cepat-cepat mengucap syukur kerana ia berlaku ketika kami berada di rumah dan saya mempunyai dua orang pembantu cilik yang sangat rajin. Komentar anak sulung ini, membuat kami anak-beranak ketawa ringan, "Wow, bersih bilik ini ...langsung tiada kesan habuk seperti sebelumnya!. Itulah yang selalu ustaz kata, apabila kita didatangi musibah pasti ada rahmat disebaliknya!."

Dalam hati saya berbangga apabila anak boleh melihat kebaikan daripada sesuatu kejadian musibah. Jangan terus rasa terhukum dan rasa seperti tidak disayangi oleh Allah. Tetap ada pengajaran disebalik musibah yang berlaku dan belajar daripadanya. Pengajarannya pada kami, sentiasalah membersihkan saluran air dan sentiasa berbuat baik semasa kita. Saya selalu percaya, musibah yang mendatang akan diringankan bebannya oleh amalan-amalan kebaikan kita selama ini. Jangan "give-up" untuk berbuat baik, bersedekah dan menambah amalan sunat kerana ia mampu, secara langsung atau tidak membantu kita. Dalam kes saya ini, saya berada di rumah ketika ia berlaku, sedangkan dalam rutin harian saya, waktu ini adalah waktu saya menghantar anak-anak ke sekolah dan saya mungkin melayan diri ke tempat lain. Tetapi semua rutin itu berubah hanya kerana musibah ini. Amin....

No comments: