Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Monday 23 November 2015

Life begins at 40

Salam

Selepas usia 40an, kita mula malas melibatkan diri dengan manusia keliling. Kita sudah bijak memilih kawan sehati dan sejiwa. Tidak kisah jika orang tidak suka atau pergi meninggalkan kita, atas apa pun alasan. Makin pudar semangat dan tenaga untuk mengembirakan hati orang lain, tidak ada lagi istilah 'pleasing people'.

Era 'pleasing people' disemai dalam usia anak-anak, masuk ke alam remaja, melangkah ke dunia berpasangan hinggalah ke dunia awal pekerjaan. Kita belajar untuk mengembirakan hati mak ayah, mengambil hati adik-beradik, memenangi hati pasangan dan kawan-kawan. Kita merendah diri memasuki dunia pekerjaan dengan hasrat diberi tunjuk ajak sewajarnya supaya tidak tersesat. Kita kagum dan iktiraf kelebihan kawan-kawan, berusaha masuk dalam kelompok mereka supaya diterima dan mempunyai rasa 'sense of belonging'.

Empat puluh tahun dibesarkan dalam suasana dan persekitaran yang meminta kita patuh, taat dan mengembirakan orang keliling, terasa letihnya. Mencecah usia 40an mengubah segalanya, life begins at 40.

Mengapa kita 'hidup' selepas usia 40an?

Di usia ini, kehidupan kita adalah hak peribadi yang tidak perlu dikongsi. Kita bebas berfikir tanpa tertakluk pada pendapat mak ayah. Kita mampu membina kehidupan sendiri tanpa bergantung pada sesiapa pun. Kita merdeka daripada persepsi orang pejabat dan komuniti, kita berjaya berada di mana kita berada sekarang. Kita tidak lagi terikat dengan rutin harian anak kecil, mereka sudah mampu mengurus diri. Pendapat, perspektif dan idea orang lain tentang kehidupan tidak sedikit pun menganggu fikiran kita. Itu ceritera kehidupan mereka, kita layari kehidupan sendiri. Perahu kita berlainan, siapa laju, lajulah.

Setelah melepasi usia merdeka dalam angka 40an, kita diminta ulang semula aktiviti 'kawtow' orang keliling atas alasan mengumpul peminat dalam usaha menjadi seorang penulis, saya tersandar keletihan. Saya baru mengecapi keindahan hidup tanpa peduli kata-kata prejudis orang keliling. Saya baru menikmati sebuah kehidupan yang berpaksikan pada keunikkan diri. Saya baru ada kekuatan menunjukkan pintu besar yang ada perkataan 'exit' jika orang tidak menyukai. Saya baru belajar bercakap NO kepada orang yang berterusan menyakiti. Tetapi sekarang, saya harus balik pada fasa 'pleasing people' untuk melunaskan sebuah cita-cita yang dinamakan seorang penulis.

Saya terbayang tembok-tembok tinggi, besar dan kukuh mengelilingi saya.

No comments: