Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 4 October 2011

Menang tetapi kalah

Salam semua

Image Google
Tajuk yang sangat ringan untuk renungan pada hari ini. Menang dalam kalah.

Pernah tak rasa dalam situasi di mana kita menang secara logik tetapi kalah secara emosi. Kita menang bila gunakan bukti saintifik tetapi kalah jika ubah pada perspektif kemanusiaan. Kita mungkin menang dari segi perbandingan akal tetapi kalah dari segi "wisdom" dan "common sense". Contoh begini bersilih ganti, tenggelam timbul dalam kehidupan harian kita. Masa menang kita berasa puas tetapi ada rasa kelat di sebalik kemenangan itu. Kita rasa kita betul pada perspektif sendiri bertunggakkan logik tetapi kita kalah dalam konteks yang lebih besar iaitu kewarasan. Pada yang masih belum faham, saya akan cuba terangkan melalui contoh.

Contoh A:
Seorang pekerja di hantar berkhidmat di luar negara, terpilih daripada ribuan pekerja lain. Rezeki yang melimpah ruah maklumlah semuanya dibayar double, triple...beribu-ribu lemon. Bila bos besar datang mengadap dia dikehendaki menghantar dan mengambil bos itu dari lapangan terbang. Bukan selalu datang pun, 3-4 bulan hanya sekali lawatan. Bila hantar borang claim pada bos yang sama, duit minyak untuk menghantar bos itu juga di claim dengan alasan "itu hak saya". Berbanding dengan gaji bos, gaji dia lebih banyak dan menang lagi dari sudut matawang, apalah sangat kos minyak menghantar bos ke lapangan terbang. Menang benar dari sudut logik, pekerja itu menjalankan tugas dia dan membuat claim berdasarkan apa yang dia tahu dan berhak. Dia menang di situ dengan score A. Perspektif yang berbeza, terutamanya dari sudut kewarasan dan kemanusiaan, kos minyak berbanding dengan beribu-ribu lemon yang diterima setiap bulan daripada kompeninya bekerja. dia bukan pemenang tetapi dia dilihat sebagai orang yang kalah dalam permainan yang lebih besar dan melibatkan potensi yang lebih jauh. Menang kerana dapat claim tetapi kalah dalam percaturan kemahiran kemanusiaan. Kekalahan ini akan melibatkan kerugian yang lebih besar berbanding dengan kos minyak yang di claim. Biasanya orang tidak sedar pada kekalahan ini, yang dia cuma nampak claim minyak. Kemenangan jangka pendek. Kekalahan itu akan makan sikit demi sikit repotasi diri dan akan bergema di dalam organisasi. 

Dalam kehidupan seharian, samada dengan adik beradik, rakan-rakan, kawan sekerja atau sedara- mara, kita tidak akan terlepas daripada pengalaman seumpama ini. Benar, kita ada hak...benar, ini aku punya; tetapi dalam situasi tertentu kita terpaksa bertindak bukan atas paksi "hak" tetapi atas dasar keperhatinan dan kewarasan. Bak kata papa dalam cerita Smurf; bila ditanya oleh papa manusia.."Bilakah kita tahu, kita bersedia menjadi papa?" Jawabnya, " Bila kita gunakan hati dan bukan kepala(logik) bila melakukan sesuatu"
Benar, ibu ada hak ke atas anak-anaknya tetapi adakah hak itu digunakan atas paksi logik/matematik/sains/perkiraan/keuntungan atau berpaksikan pada hati dan kemanusiaan. Kita mungkin menang sebab mendapat hak kita tetapi kita kalah, jika semua orang yang kita sayang akan menjauhkan diri daripada kita. Menang tetap menang tapi di jauh di sudut hati, kita mengaku kita kalah. Bilakah kita sedar? Bila kita keseorangan dan ia telah terlalu lewat.

No comments: