Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Thursday 13 December 2012

Gaya hidup

Salam

Memiliki gaya hidup mewah sudah menjadi budaya dalam kehidupan harian kita pada hari ini. Kita beruntung kerana boleh memilih gaya hidup yang bersesuaian dengan kehendak hati dan selari dengan jiwa. Tetapi tidak semua orang berpeluang memilih gaya hidup yang disukai. Prasyarat pada gaya hidup orang-orang moden sekarang banyak berorentasikan duit dan keperluan material. Status kejayaan individu harus diserikan dengan pasangan yang secocok dari segi rupa dan latar belakang kebendaaannya. Paling tidak, pasangan haruslah mempunyai taraf pendidikan yang sama dan pekerjaan yang setara. Malah lebih baik, jika latar belakang pasangan iaitu kaum keluarga juga mampu menzahirkan keperluan anak-anak. Ia dilihat lebih mudah untuk mempertahankan gaya hidup yang sedia ada. Amalan ini tidak terbatas pada mereka yang tinggal di bandar sahaja, malah budaya ini merayap hampir kesemua lapisan golongan masyarakat. Kita juga tidak terkecuali.

Apa gaya hidup yang menjadi pilihan kita? Tiada benar atau salah pada pilihan yang dibuat, asalkan tidak menyusahkan diri sendiri dan orang-orang keliling seperti pasangan, anak-anak, adik-beradik, dan juga ibu dan ayah. Malangnya, ia tidak selalunya berlaku demikian. Itulah sebabnya timbul kata-kata sindiran berbunyi "Biar papa asal bergaya" dalam masyarakat kita. Dalam dunia materialisti seperti hari ini, apabila orang bergaya lebih dipandang tinggi, lebih mulia dan lebih 'maksum' berbanding orang biasa, maka keperluan untuk bergaya memang terselit walaupun sekelumit. Tidak banyak mungkin sedikit, pasti ada dalam hati nurani kita. Keadaan ini dapat dirasai sekiranya kita berususan di hotel mewah, apabila kita bertutur dalam bahasa ibunda, memakai selipar, berbaju t-shirt dan mengalas beg tangan mengkuang. Paling sedih, apabila staf yang melayan kita juga berasal dari rumpun bangsa yang sama, ataupun dari asal tumpah darah yang sama iaitu bumi Malaysia. Sapaan kita dalam bahasa ibunda disambut dengan slanga bahasa penjajah bersulamkan jelingan mata yang sinis. Salahkah kita, untuk bergaya supaya dilayan mesra oleh kaki tangan hotel mewah atau paling tidak, senyuman kita disambut mesra oleh mereka. Walaupun kita mungkin rasa tidak perlu bergaya jika tiada keperluan, tetapi sedar atau tidak, gaya kita mampu memberi impak pada orang yang melihat dan mampu membawa persepsi diri yang lebih positif. Persepsi positif bahawa kita seorang yang bekerjaya hebat, berduit, berstatus dan berpangkat seperti Datuk atau Datin, mungkin.

Kita tidak mampu mengubah persepsi ini, ia sudah menjadi budaya dan berakar-umbi dalam masyarakat di negara kita. Memilih untuk tidak bergaya, bermaksud kita perlu kurangkan aktiviti sosial yang melibatkan orang-orang  sekeliling. Tidak perlu ke hotel, tidak perlu membeli-belah, tidak perlu masuk ke restoran kerana kebanyakan lokasi-lokasi begini melihat 'siapa' diri disebalik pakaian dan penampilan kita sebagai pelanggan. Jadi apa pilihan yang kita ada? Mahu tidak mahu, sebagai individu dalam masyarakat, kita berusaha sedaya mungkin untuk bergaya selari dengan peningkatan status gaya hidup. Pada asalnya hanya berlandaskan keperluan psikologi seperti ingin dihormati dan diberi pengesahan yang sewajarnya. Malang sekali, pengesahan luaran begini membawa mala petaka pada sebilangan besar rakyat biasa yang tidak mampu untuk bergaya. Individu sanggup berhutang, membuat bayaran ansuran, memiliki beberapa kepingan kad kredit dan sanggup berbuat apa sahaja, asalkan mereka boleh kelihatan bergaya di mata ramai. Sekiranya diteliti dengan mendalam, alasannya cuma berasaskan keperluan psikologi iaitu mereka mahu dilayan, dihormati dan didengari sewajarnya oleh orang-orang keliling. Selagi gaya hidup kita menjadi pertaruhan dalam mendapat pengiktirafan masyarakat, selagi itulah individu akan terus menjadi mangsa kerakusan gaya yang didambakan.

Akhirnya, kita menjadi masyarakat yang sangat cantik reka bentuk cengkerangnya. Luaran kita bergaya mewah, berstatus tinggi dan menjadi pujian sana-sini. Malangnya dalaman kita kosong, kita hilang sifat-sifat kemanusiaan, terlalu sibuk membaikpulih pandangan luaran hingga terlupa menambah makanan batin dn emosi. Ironiknya, apabila kita sibuk memperbaiki cengkerang luaran, kita juga sering melihat cengkerang individu lain dan membandingkan dengan diri. Pastinya, kesibukan ini tidak bertepi jika kita sendiri tidak meletakkan noktahnya. Jadi terpulang pada diri. Pilih gaya hidup yang tidak merosakkan dan sepadan dengan kemampuan diri.

Wassalam.

No comments: