Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Monday 24 December 2012

Helo Pak Pandir, P&C

Salam semua

Saya agak sibuk sejak kebelakangan ini dan cuti sekolah masih belum berakhir. Seperti biasa, apabila saya mula menjengah blog, pasti ada sesuatu yang mengganggu fikiran.

Saya mahu bertanya, berapa ramai antara kita bersuamikan individu seperti Pak Pandir. Tahukah kita, siapa itu Pak Pandir? Kriteria Pak Pandir adalah individu suami yang akalnya lebih kurang, maksudnya tidak berapa cerdik(bukan cerdik IQ tetapi EQ). Tidak yakin dengan diri sendiri dan sering meminta pendapat orang lain, sama ada dalam hal ehwal keluarga yang sememangnya mempunyai kaitan dengan isteri ataupun hal-ehwal kerjaya yang tidak langsung mempunyai kaitan dengan keluarga. Filosofi hidup mereka berkisarkan keluarga harmoni, jadi segala urusan baik sama ada perlu atau tidak perlu harus dikongsi bersama-sama isteri terchenta.

Al-kisahnya, saya berpengalaman berkawan dengan isteri-isteri Pak Pandir. Penemuan yang begitu menakjubkan, isteri-isteri ini bagaikan bekerja satu pejabat dengan Pak Pandir walaupun hakikatnya mereka berjauhan dari segi fizikal. Contohnya, suami di KL dan isteri di Seremban tetapi mereka saling berkongsi cerita tentang hal ehwal pejabat yang tiada kena-mengena dengan pasangan masing-masing. Ok, saya perlu akui saya tidak tahu dan tidak arif tentang semua sifat kerja-kerja yang ada di pejabat. Saya kira, tidak semua pekerjaan melibatkan hal-ehwal 'Private and Confidential' dan ada yang tidak langsung memberi kesan mudarat sekiranya dikongsi dengan pasangan. Walaupun begitu, yang menjadi isu adalah hal-ehwal kerja yang boleh dikategorikan sebagai "mission impossible" dan dipenuhi dengan terma-terma 'Private and Confidential'. Kerapkali, suami Pak Pandir ini bagaikan tidak tahu dan tidak faham, perkara yang boleh dikongsikan ataupun tidak. Pendek kata, semua perkara yang diklasifikasikan sebagai rahsia pun, masih boleh terlepas kepada isteri. Inikan pula perkara-perkara biasa yang tidak perlu dirahsiakan. Sebagai kawan kepada isteri Pak Pandir, saya sering di up-date dengan segala jenis informasi dan gosip terbaru yang sedang melanda pejabat Pak Pandir. Bagus juga, baru saya tahu siapa staf kaki ponteng, siapa staf kaki goyang kaki dan siapa staf kaki balik awal. Padahal, kisah-kisah ini langsung tidak memberi 'value added' pada kita sebagai isteri. 

Bagusnya, saya dan isteri-isteri lain boleh bercerita atau bergosip tentang orang-orang yang saling kita kenali. Tetapi, yang tidak bagusnya apabila ada isteri-isteri Pak Pandir ini menjadikan kita sebagai tempat melepas nafsu amarah mereka sekiranya ada isu-isu yang tidak menyebelahi Pak Pandir, dan suami kita adalah bos kepada Pak Pandir.

Bukan sekali, bukan dua kali saya melalui pengalaman ini. Malah berkali-kali dan saya sudah serik untuk melaluinya sekali lagi. Kawan demi kawan, saya pinggirkan diri daripada menjadi teman kerana sifat Pak Pandir yang tidak boleh tidak, melaporkan segala kejadian di pejabat kepada isteri. Kesannya, isteri menarik muka apabila bersua dengan saya di mana-mana majlis. Ada yang tidak mahu bertegur sapa, ada yang memilih konfrantasi dengan bertanyakan isu-isu yang saya sendiri tidak tahu hujung pangkal. Hendak difahamkan, saya juga tidak tahu menahu tentang isu berbangkit. Hendak didengarkan sahaja, naik bernanah mendengar rungutan demi rungutan para isteri, bagaikan bos ini tiada otak untuk berfikir. Paling sedih, bos itu adalah suami kita sendiri. Apabila saya membuka ruang diskusi bersama suami, satu perkara yang ditekankan,"It's supposed to be a company secret or P&C". 

Pada mereka yang tidak mempunyai suami yang bekerja dalam misi negara mungkin tidak akan faham, tetapi pada mereka yang memahami tentu boleh rasa bagaimana perasaan saya. Ia tidak mudah dan saya bukan jenis isteri bertelinga tebal seperti kuali. Saya sedih apabila orang menjeling tanpa sebab, dan rupa-rupanya suaminya dimarahi oleh bos iaitu suami saya. Saya terasa apabila ada isteri berkonfrantasi menuduh suami yang bukan-bukan hanya kerana bos memilih perkara yang tidak disukai oleh Pak Pandir. Saya serik dilayan seperti dinding apabila suami membuat keputusan yang tidak digemari ramai demi menjamin kelangsungan projek yang berisiko. 

Alasannya cuma satu, Pak Pandir tidak tahu tugasnya sebagai seorang pekerja dan mereka berterusan membebankan isteri dengan isu-isu yang tidak ada kena-mengena dengan keluarga. Saya akui, ada masa saya cemburu kerana Pak Pandir sangat percayakan isteri dengan kisah-kisah pejabat. Tetapi, ada masanya saya menjadi kurang hormat pada Pak Pandir yang lemah akal seperti ini. Isteri tetap sebagai seorang isteri, apabila mengetahui suami dimarahi bos, dia akan melenting. Saya juga tidak terkecuali, sebab itu suami tidak pernah melaporkan apa-apa kejadian kepada saya. Dia tahu, saya yang akan lebih melenting berbanding dia. Jadi saya tiada beza berbanding isteri-isteri lain. Saya hanya tahu kisah pejabat suami jika ia ada kena-mengena dengan kehidupan harian saya, lebih daripada itu, jarang berlaku. Sekiranya ada, ia sudahpun menjadi sejarah dan saya hanya boleh memberi komen-komen seperti membaca buku sejarah. Tidak lebih, tidak kurang dan saya redha dengan situasi ini.


No comments: