Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 26 February 2013

Raju Rastogi~3 idiots

Salam semua

Imej google
Lama betul saya menyepi dan ada rasa bersalah, tetapi saya tidak mampu melawan nafsu mata yang keletihan.

Dalam kesibukan sebagai supir eksklusif anak-anak, saya masih sempat melayan diri menonton kisah hindustan lakonan aktor pujaan saya iaitu Aamir Khan dalam kisah berjudul 3 Idiots. Ia sebuah kisah menarik dan harus ditonton oleh semua guru-guru di sekolah dan tidak ketinggalan juga ibu ayah. Sketsa menarik tentang tiga orang muda yang berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti demi merealisasikan hasrat ibu ayah untuk melihat mereka berjaya sebagai seorang jurutera. Apa yang menarik adalah karektor ketiga-tiga anak muda itu, sedikit sebanyak mencerminkan kelemahan dan cabaran yang kebanyakan daripada kita semua hadapi.

Komentar anak sulung ini juga memberi impak yang mendalam pada diri saya sebagai ibu. Katanya, "A dah jadi Raju Rastogi, sentiasa takut untuk ambil periksa kerana takut tidak berjaya mendapat keputusan yang baik, takut umi dan abah marah, takut cikgu marah, takut kawan-kawan gelakkan, takut, takut dan takut". Jika disorot kembali kisah anak muda bernama Raju Rastogi, itulah yang menjadi kelemahan asas dalam dirinya. Dia terlalu takut untuk tidak belajar, takut untuk tidak berjaya, takut untuk tidak mengecewakan harapan ibunya, takut untuk tidak mampu menggapai impian keluarganya. Isunya adalah takut, takut, takut dan takut...

Kita tinggalkan sebentar kisah Raju Rastogi. Saya kongsikan satu kisah benar hasil kajian seorang penulis barat tentang tekanan jiwa seorang kanak-kanak yang sentiasa takut seumur hayatnya. Anak ini dilahirkan dalam sebuah keluarga stabil, beribu dan berayah individu berjaya dalam kerjaya. Kita namakan anak ini B, dan dia mempunyai seorang adik perempuan bernama C. Sebagai anak sulung dalam sebuah keluarga berjaya, harapan kedua ibu ayah menggunung tinggi terhadapnya. Mereka membuat perancangan rapi sebagai persediaan masa hadapan anak B. Mereka memberi sepenuh perhatian pada kelemahan yang ditonjolkan dan disokong oleh pelbagai aktiviti bagi menjamin kesempurnaan anak B. Pendek kata, segala aktiviti yang wujud, sehabis baik ibu ayah berusaha dan sebanyak mungkin duit dilaburkan demi pelaburan masa hadapan anak B, semuanya diberikan oleh kedua-dua orang tuanya. Malang sekali, hasil yang diperolehi tidak setimpal dengan apa yang telah dilaburkan. 

Sebaliknya, adik perempuan bernama C sangat menyerlah dalam aktiviti yang diceburi. Kedua-dua anak ini membesar sempurna tetapi anak C lebih berjaya dari segi emosi, kerjaya dan hal-hal peribadi. Banyak pendapat dan informasi boleh dikorek daripada kisah ini, tetapi berasaskan motif utama kajian ini, para pengkaji mendapati; anak B dibayangi oleh tekanan dan ketakutan sepanjang usianya membesar. Dia tidak dibenarkan bereksplorasi tentang apa yang diminati kerana tertakluk pada impian kedua-dua orang tuanya. Anak B takut membuat kesalahan yang boleh mengecewakan harapan ibu ayah, hinggakan dia tiada kemahuan mencuba sesuatu yang baharu. Dia dibayangi oleh kejayaan orang tuanya hingga dia tidak kenal akan diri sendiri, kelebihan dan kekurangannnya sebagai individu. Tekanan dan ketakutan mengekori jejaknya selama ini. Ketakutan yang membawa pada ketandusan idea untuk berkarya, ketakutan yang menyekat dirinya untuk berinovasi dan bereksplorasi.

Berbeza dengan si adik C, dia kurang diberi perhatian oleh ibu ayah. Dia bebas berkarya, bebas bereksplorasi, bebas menukar haluan sampan jika arah angin tidak menyebelahi keinginannya. Hasilnya, anak C lebih spontan dalam melayari kehidupannya di masa hadapan. Dia lebih bersedia melakukan kesalahan dan belajar daripadanya dan ternyata dia berjaya mencari satu kerjaya yang benar-benar bersesuaian dengan jiwa dan cemerlang.

Berbalik pada kisah Raju Rastogi dan anak saya, adakah tekanan dan ketakutan yang kita sematkan dalam diri mereka akan membuahkan hasil yang lumayan? Berdasarkan pengalaman peribadi, jawapannya adalah tidak. Anak yang takut tidak mampu berfikir dengan jelas walaupun diberikan satu tugas yang sangat mudah. Anak yang dalam ketakutan tidak mampu cemerlang dalam pelajaran kerana fikirannya terkongkong. Anak yang sering takut akan harapan menggunung ibu ayah mereka, tidak berani melakukan apa-apa untuk bereksperimen tentang sesuatu yang disukai atau dibenci. Anak yang sering takut pada guru, pastinya menyenangkan guru-guru mereka tetapi mereka adalah robot yang diprogram di kawasan sekolah. Anak saya sedang melalui pengalaman ini dan ia mencengkam naluri kita sebagai ibu dan ayah.

Sebelum saya mengakhiri, izinkan saya membuat kupasan tersendiri daripada sketsa ini. Ketakutan yang seimbang mampu memberi motivasi pada individu. Atas alasan takut, kita berusaha lebih baik hari ini untuk bekalan masa hadapan. Bagaimanapun ketakutan berlebihan boleh memberi kesan yang amat dalam pada pembangunan emosi dan karektor diri. Tanpa sedar kita akan melalui fasa kekeringan idea, ketandusan semangat dan kegersangan jiwa hanya atas alasan takut. Akhir sekali, takut juga mampu meragut kegembiraan diri kita pada hari ini.

Sekian.

No comments: