Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Monday 1 April 2013

OTAK- adakah kita mangsa?

Salam semua

Dalam kekalutan berfikir, kita sering menjadi mangsa otak sama ada sedar atau tidak. Terbaru, saya cuba menghadam sedaya mungkin buku The Power of Now nukilan seorang penulis dakwah bebas dari barat. Filosofinya mudah, kita sentiasa menjadi mangsa pada cara otak berfikir. Dalam peratusan yang digambarkan, hampir 80% daripada masa harian kita dihabiskan dengan berfikir perkara yang sudah lepas mahupun yang akan datang. Antara lainnya bermaksud, kita tidak hidup secata total dalam masa yang dianugerah kepada kita iaitu masa SEKARANG!


Teringat kata-kata master Ogooway dalam kisah Kungfu Panda, "Yesterday is historytomorrow is a mystery, today is a gift of God, which is why we call it the present." 

Kebolehan otak memanipulasi tanpa sedar membuatkan kita sering kalut dalam kenangan masa lampau dan  penantian masa hadapan. Kita sering mengimbas kenangan pahit yang mencengkam diri dan mendera diri menunggu masa hadapan yang ntah bila akan datang. Tanpa sedar, masa kini kita bazirkan tanpa rasa bersalah dan tidak memaksimumkan pengunaannya.


Contoh paling mudah, saya mempunyai anak-anak yang montel semasa mereka masih bayi. Kenangan membesarkan mereka sejak bayi, tidak mungkin saya dapat lupakan. Dalam keadaan sekarang, semasa saya menulis ayat-ayat ini, kepala saya ligat memainkan rakaman video lampau semasa anak masih bayi. Ternyata, saya rindu pada kenangan itu. Rindu ingin memeluk dan mencium bau bayi. Rindu ingin melihat mereka tidur, rindu mahu menggomol tubuh mongel mereka, rindu mahu menyalin lampin, pendek kata rindu, rindu dan rindu. Kerakusan minda saya memainkan rakaman video lampau itu secara tidak langsung membataskan diri saya daripada menikmati masa sekarang, di mana mereka sudah sedikit dewasa. Saya abaikan masa berbual dengan mereka, saya pandang ringan apabila mereka memanggil di kala diperlukan dengan alasan, sibuk. Apa yang lebih saya nikmati adalah masa lampau yang penuh dengan imej-imej bayi mongel tetapi tanpa sedar saya melepaskan masa kini iaitu masa yang penuh dengan kerenah dan soalan-soalan magis daripada mulut mereka.


Selain kenangan masa lampau bayi montel, saya sering terbawa ilusi apabila mereka dewasa kelak. Apakah anak ini akan berjaya mendapat 5A dalam UPSR? Adakah anak ini akan berjaya mendapat tawaran masuk ke asrama? Adakah dia mampu bersaing untuk mendapat biasiswa tajaan syarikat minyak terkemuka atau tidak? Adakah dia bernasib baik mendapat pekerjaan yang diminati, teman wanita yang dihajati dan 1001 satu persoalan masa hadapan yang tidak mungkin akan terjawab. Sedangkan masa ini kita bazirkan tanpa sedar. Alih-alih anak terus membesar dan kita masih tidak habis-habis berilusi masa lampau kecomelan dan bayangan kabur masa hadapan.


Secara peribadi, saya rasa amat bersalah apabila membaca buku ini. Entah apa yang dikejar oleh kita selama ini. Padahal, perkara yang paling penting adalah masa kini. Masa sekarang yang memberi peluang dan janji yang sangat nyata. Jika kita fikir masa sekarang adalah yang terbaik, kita tidak perlu menangguh kemaafan, kita tidak akan menunggu masa hadapan untuk berubah menjadi lebih baik dan paling penting, kita tidak membazir masa kini untuk sebuah penantian.


Perkongsian mudah bagi melupakan masa lampau dan meluputkan ilusi masa hadapan adalah dengan memantau cara kita berfikir. Sentiasa kekal fokus dengan mengalihkan fikiran masa lampau ke masa kini, iaitu sekarang, antaranya dengan cara berzikir atau mengaji quran. Mengaji quran adalah solusi terbaik mengembalikan 'masa kini', kerana kita sentiasa berfikir dan waspada dengan tanda-tanda bacaan tanpa sempat memikir tentang masa silam ataupun hadapan. Sekiranya kepala terlalu sibuk membayangkan ketakutan masa hadapan yang tidak pasti, ubah posisi duduk jika perlu dan alih fokus pada perkara yang sedia ada di hadapan mata. Sekiranya kita sedang memandu, hayati cara kita memusing stereng kereta, mendengar alunan muzik atau bacaan ayat suci yang dimainkan. Selain dapat mengubah emosi pada waktu ini, kita juga akan lebih kekal positif.


Sebelum mengakhiri penulisan ini, saya ingin mengajak para pembaca supaya melupakan keperitan kenangan silam. Percayalah, pra-syarat pada sebuah kemaafan adalah melupakan. Lihat pada fitrah anak-anak, mereka tiada dendam sepertimana kita orang dewasa kerana mereka tidak membawa beban kenangan silam yang merantai diri. Anak kecil mudah melupakan kerana memori mereka tidak mampu bertahan lama seperti kita, hikmahnya mereka mudah membuka lembaran baru apabila bersama orang keliling.

No comments: