Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Thursday 4 April 2013

Awal vs Lewat

Salam semua

Hari ini saya ingin menulis tentang perkara harian atau bicara pasar yang boleh didengari di mana-mana. Tidak terbatas di pasar atau di rumah, hampir di mana-mana sahaja perbualan kita bersama saudara, kenalan, rakan atau orang asing sekalipun, tidak banyak beza. Antara topik yang sering menjadi diskusi basahan kita adalah perspektif  tentang "awal atau lewat".
Jalan-jalan kehidupan

Beberapa kali saya pernah ditanya atau disuap masuk informasi ke dalam mulut tentang bertuahnya mereka yang dapat berkahwin awal, dapat pergi menunaikan haji awal, mendapat zuriat awal, mendapat cucu awal, pencen awal dan segala mak nenek yang awal-awal belaka. Tidak keterlaluan pula saya katakan, pada mereka yang termasuk dalam golongan awalan sebegini, bangganya jelas dipertontonkan di mata umum. Kadangkala timbul rasa tanya di dalam hati, perlukah isu-isu begini kita letak di atas trak larian 400 x meter? Bukankah isu awal dan akhir ini berkait rapat dengan rezeki seseorang yang dikawal oleh tuhan semesta alam? Pada perkiraan jahil dalam diri saya, jika kita sedar ia adalah isu rezeki dan takdir seseorang, tidak akan timbul mana yang lebih baik ataupun buruk. Kedua-duanya ada keuntungan dan kecederaan yang tersendiri, kedua-duanya ada keburukan dan kelebihan. Dan kita sebagai manusia, carilah titik damai antara satunya dan buat sebaik mungkin dengan apa yang telah dibentangkan di hadapan kita.

Rugi kahwin lewat, untung kahwin awal. Inilah antara ayat-ayat keramat yang seringkali terpancul daripada mulut orang awam di majlis-majlis keraian. Bertuahnya, muda-muda lagi sudah ada kesempatan untuk menunaikan haji; juga ayat penyedap hati pada mereka yang terpilih. Sudah tentu, pada mereka yang 'terpilih', pastinya rasa bertuah. Bayangkan pula apabila ayat ini diucap dan didengari oleh mereka yang bukan terpilih. Apakah rasa hati mereka? Sayu bukan.

Secara peribadi, apabila saya diaju dengan keutamaan awal atau lewat, saya akan pilih jalan tengah. Mengiya pun tidak, menidakkan pun tidak. Seperti saya katakan tadi, kedua-duanya ada baik dan buruk seperti Ying dan Yang, saling melengkapi. Isu anak muda kahwin awal, seringkali juga diaju dalam perbincangan keluarga apabila ada kesempatan berkumpul. Biasanya, jawapan saya mudah, lihat pada latar belakang keluarga. Dan sebagai anak yang berakal waras, ukurlah baju di badan sendiri dan bukan di badan anak jiran. Maksud saya, awal atau lewat sesebuah perkahwinan bukan terletak pada kemampuan diri tuan empunya badan sahaja. Ia perlu diambil kira dari segi kemampuan ekologi sesebuah keluarga. Tiada pertaruhan mana yang lebih atau buruk jika latar belakang keluarga tidak mampu menyokong kemahuan anak yang ingin berkahwin awal. Andaikata, anak sulung sebuah keluarga baru saja lepas pengajian di menara gading, baru setahun jagung memasuki alam pekerjaan, mempunyai adik-adik berderet yang masih bersekolah, ibu dan ayah membanting tulang pagi, petang dan malam demi kelangsungan hidup. Adakah masih ada hati anak sulung ini mempertaruhkan nasib kahwin "awal" pada keluarganya? Saya tidak menolak ia ada berlaku, malah kenalan saya seorang yang berpengaruh dalam industri sudah pun melaluinya dengan jaya. Tetapi latar belakang si pasangan itu bukan orang-orang biasa, walaupun si anak sulung itu dari kalangan orang kebanyakan. Masih seperti saya katakan sebelum ini, ia berkait rapat dengan latar belakang keluarga yang menyokong tindakan si anak.

Berlapang dada dengan apa yang ada, tentunya kita lebih mudah menulis ataupun menuturkannya. Jika tidak, apa pilihan yang kita ada? Menangisi nasib diri yang tidak sebaik orang lain? Memangsakan diri dengan beranggapan tuhan tidak menyayangi kita seperti hamba-hambanya yang lain? Atau, kita gunakan peluang ini sebaiknya untuk mengumpul duit dan kejar perkara "awalan" lain yang menjadi saingan manusia-manusia di luar sana. Ataupun, kita reka sendiri "awalan" lain yang tidak langsung termaktub dalam senarai awalan orang-orang di keliling kita. Contohnya, orang yang paling awal keliling dunia dalam keluarga kita, orang yang terawal menyeberangi Selat Cook dengan menaiki jetski atau orang yang maha awal membuat pendaftaran di rumah orang tua-tua bagi kemudahan hari tua kelak. Maaf, jika tulisan saya agak keterlaluan.

Maksud saya cuma satu, penuhi masa yang ada sekarang sebaik mungkin dengan aktiviti yang tidak mungkin kita boleh lakukan selepas ini. Bagi mereka yang 'terpilih awal', kayuh perlahan-lahan muatan yang maha berat kerana disitulah sumber pahala kita hingga akhirat. Tidak terkecuali pada mereka yang tidak mempunyai muatan lebihan, amal jariah kita bukan hanya termaktub pada anak-anak sedarah sedaging. Malah ia merentasi benua dan warna kulit, tuhan kita pun bukan rasis dan berparti. Jadi kita bebas membuat amal kebaikan di mana sahaja, selagi kita berdiri dan menjunjung langit Nya.

Amin, wassalam.


No comments: