Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Sunday 28 April 2013

Demam

Salam semua

Kini, kita semua dilanda demam pilihan raya umum PRU13. Tidak boleh lari daripada terkena demam ini, walaupun hakikatnya saya bukan penyokong taksub mana-mana parti. Saya tidak menyokong mana-mana parti kerana pada saya, semuanya sama kecuali warna benderanya. Orang tetap orang; ada yang baik, ada berusaha menjadi baik, ada yang kurang baik dan ada yang sentiasa perasaan 'dia' cukup baik. Jadi saya memilih mereka yang berakhlak, paling tidak saya tidak 'kuciwa' kerana mempercayai mereka.

Bukan niat saya mahu membantu mempromosikan mana-mana parti yang bertanding. Pada saya, mereka semua mempunyai peluang sama rata untuk menang. Saya suka akan fenomena ini, paling tidak, tiada yang terlena dalam rangkulan kuasa sekian lama. Paling tidak, semua berada dalam 'zon bahaya', jadi mereka tidak akan senang duduk atau berdiri sehingga segalanya berakhir. Bukankah ini satu 'permainan' yang adil dan saksama pada kita semua rakyat Malaysia? Tiba-tiba suara rakyat menjadi "berkuasa", jika selama ini bagaikan bunyi langau tetapi kini, ia sudah bertukar menjadi ngauman singa. Bertenaga dan berapa-api!

Apa yang menarik perhatian apabila demam ini semakin menuju ke kemuncak adalah reaksi rakyat-rakyat bawahan seperti saya. Dalam newsfeed FB, makin galak berita parti menjengah masuk. Tidak kira dari mana-mana parti, sama sahaja rentaknya. Kelakarnya, berita yang masuk itu tidak langsung menjurus kepada fitnah, aib atau sesuatu yang negatif tetapi reaksi yang dilihat dalam komen-komen, berlainan sama sekali! Tidak habis-habis rakyat bawahan ini mengutuk pemimpin yang dibenci, menyanjung pemimpin yang dihormati, menghina, mengaib, memfitnah dan tidak ketinggalan kata-kata cacian yang tidak langsung mencerminkan adat budaya kita sebagai seorang yang datangnya dari timur. Kononnya... yang penuh dengan adab dan sopan. Hilang segala ilmu akhlak yang kita belajar di sekolah agama sekian lama. Terhapus segala ilmu sebagai hamba hina yang selama ini kita raih. Semuanya 'hilang' sekelip mata akibat kita semua dilanda demam tidak kebah ini. Maklumlah, datangnya 5 tahun sekali, jadi suhu badan naik bagai hilang arah.

Dalam banyak-banyak komen yang saya baca dalam FB, ada beberapa yang menarik perhatian untuk diulas berpandukan pengalaman saya sebagai rakyat bawahan dalam negara ini, Antaranya ialah;

* Sasaran kemarahan pada anggota penjawat awam seperti polis dan tentera. Bagaikan tidak masuk akal jika ada rakyat hatta pemimpin mengutuk anggota keselamatan negara hanya kerana bencikan seseorang pemimpin. Padahal, jika esok lusa parti apa pun berkuasa di bumi Malaysia, pasti anggota polis dan tentera yang sama akan berkhidmat untuk rakyat. Jadi mana logiknya, kita melepaskan sasaran kemarahan pada mereka yang hanya menurut perintah.

* Ramai ahli taksub parti tidak membaca berita sama ada benar atau palsu dari beberapa sumber berlainan. Baik dari media perdana ataupun alternatif, sama sahaja isi kandungan mereka. Saling mengutuk dan mendabik kelebihan diri. Jadi jangan membuat komen-komen 'ketara' seperti kononnya, si A saja betul dan si B saja yang salah. Kedua-duanya ada isu yang dibangkit, semua parti ada sang badut tersendiri, masing-masing ada drama lompat si katak lompat.

* Sasarkan isu perbincangan pada polisi kerajaan yang tidak betul selama ini dan bukan semua isu ada kaitan langsung dengan pemimpin dan parti yang memerintah. Jangan salahkan kerajaan jika ada penjawat awam yang malas dan lembab bekerja, kuat berFB dari meja ofis, suka bersarapan lebih masa, suka mengelat waktu pejabat. Itu bukan salah kerajaan, itu kesalahan individu yang tiada etika bekerja dan ia mungkin ada kena mengena dengan diri sendiri, kakak, abang, adik atau emak ayah yang bekerja sebagai staf awam. Sekian lama berada dalam sentimen orang-orang kita dalam negara ini, saya faham sesetengah orang suka menunding jari pada pemerintah negara jika anaknya tidak menutup aurat, menjadi mat rempit jalanan, tidak mampu membayar balik hutang pelajaran atau apa sahaja isu yang berkaitan. Mudahkan jadi jadi rakyat Malaysia, semua kerajaan yang salah!

* Sesiapa pun yang menjadi PM negara kita yang terchenta ini, beliau tidak boleh menyelesaikan 1001 masalah yang sedang dan bakal melanda Malaysia. Jadi jangan buat komen-komen yang menjurus kepada ketaksuban pada seseorang individu. Ia tidak mempamerkan kematangan kita apabila berhujah kecuali ketaksuban yang nyata tanpa cacat cela terhadapan seseorang pemimpin. Sesiapa pun yang bakal menjadi PM, pejawat awam yang sentiasa datang lewat, tetap akan datang lewat ke pejabat. Cikgu-cikgu yang sentiasa marah dengan beban kerja keterlaluan, tetap masam kelat mukanya apabila tiba ke sekolah. Kesesakan jalan raya di KL, terutamanya pada hari hujan akan tetap sama walaupun PM yang naik itu adalah buah hati pengarang jantung kita selama ini. Jadi, berbaliklah ke bumi nyata supaya kita rakyat bawahan ini tidak rasa 'terlalu' teraniaya oleh janji-janji orang di atas sana nun. Kita pegang janji sampai mati, mereka tabur janji bagai capati.

* Akhir sekali, berpada-padalah menyokong sesiapa pun. Para pemimpin pilihan kita itu hanya manusia biasa, tidak maksum dan tidak pula mulia pada mata semua. Guna hikmah dan kebijaksaan dalam menilai. Sesungguhnya manusia seperti kita ini diuji oleh tuhan berperantarakan kuasa, duit dan pangkat. Jadi semua manusia, sama ada pemimpin pilihan kita atau tidak, hatta diri kita sendiri jika berpeluang berkuasa, mungkin tidak mampu menahan godaan dan ujian sebesar itu. Buka sedikit ruang dalam minda dan hati, pemimpin yang kita percaya dan kasihkan ini, mungkin berpaling tadah apabila berkuasa. Kepercayaan kita pada mereka usah dicemari dengan sikap taksub keterlaluan hingga menghina penyokong parti lawan. Simpan sikit kegusaran itu di dalam hati supaya nanti, apabila kita tersedar dan lamunan itu terhenti, ia tidak terlalu menyakitkan. Alasan hikmahnya mudah, "Kita semua manusia biasa yang terlena dengan duit, pangkat dan kuasa." Siapa kita hendak menidakkannya, sedangkan ketua para malaikat pun kecundang, inikan pula kita...manusia biasa.


Disclamer: saya tidak berminat menegakkan mana-mana parti kerana saya percaya kita semua hanya manusia biasa. Bezanya antara kita dan mereka adalah 'peluang' yang dicipta dan tercipta. Di saat itu, adakah kita menggunakan peluang itu merentas jalan ke syurga atau neraka. We make our own call.

No comments: