Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Friday 19 December 2014

FRENCH Parenting II

Salam

Sesungguhnya saya kelupaan. Saya pernah janjikan sebuah sambungan pada kisah French Parenting terdahulu. Maafkan saya.

Kesimpulan awal, French Parenting tidak banyak beza berbanding gaya keibupaan dalam era selepas perang. Lantaran namanya FRENCH, ia kedengaran mahal, eksotik dan menghairahkan.


Asasnya, gaya keibubapaan orang Perancis agak tegas dan penuh disiplin diri. Mereka mendidik anak dalam parameter yang dipersetujui dan dihormati oleh seisi keluarga. Jika kawasan mainan anak-anak dalam sesebuah bilik, itulah bilik yang akan berkecah dan dipenuhi barang-barang mainan. Luar dari kawasan bilik bukan lagi medan permainan dan barangan mereka. Jadi, rumah orang Perancis tidak berselerak dari dapur ke bilik tamu, dari anjung ke halaman rumah sepertimana gaya keibubapaan UK, US dan Malaysia moden. Disiplin anak-anak orang Perancis jelas kelihatan di meja makan dan apabila tetamu datang berkunjung ke rumah.

Dalam buku yang ditulis oleh seorang ibu berasal dari US tetapi berada dalam kelompok ibubapa Perancis, beliau menyatakan kekagumannya apabila menghadiri sesi makan malam di rumah teman yang berasal dari sana. Anak-anak dengan tertib menghabiskan makanan yang disediakan tanpa membuat lakonan tidak perlu. Anak-anak akan makan apa sahaja yang dihidang oleh ibu mereka tanpa soalan menjengkelkan, mengapa perlu makan sayur seperti anak-anak penulis. Anak-anak hanya akan meninggalkan meja makan apabila sesi makan sudah selesai dan terus membawa diri ke bilik lain tanpa menganggu orang tua yang masih bersembang. Akhir sekali, anak-anak masuk ke bilik tidur tanpa melalui sketsa pertelingkahan sepertimana ditonjolkan dalam drama-drama keluarga barat. Penulis dengan rasa ingin tahu membuat kajian sendiri mengapa perkara ini tidak berlaku dalam kelompok keibubapaan di UK dan US. Penemuannya amat menarik sekali, iaitu ketegasan disiplin ibubapa Perancis semasa anak masih di peringkat rebung.

Gaya keibubapaan UK dan US sedang menular masuk secara berleluasa dalam pemikiran ibubapa moden pada hari ini. Anak datangnya dari syurga kata mereka. Jadi tidak boleh dimarah, ditegur, diketuk atau dibentuk. Harus dibelai dan ditatang kerana ibubapa tiada hak memarahi ahli syurga...konon! Ironiknya apabila anak sudah meningkat remaja, ibubapa mula mencari jalan menghantar anak-anak ke sekolah tahfiz untuk diketuk, diuli dan diterajang oleh guru-guru agama. Maklumlah rebung telah pun menjadi buluh. Rebung yang dahulunya lebih lembut dan mudah dilentur oleh ibubapa tetapi mengambil sikap 'tidak mengapa kerana mereka masih anak-anak', sudah tidak mampu dibendung. Akhirnya mencari jalan melepaskan tanggungjawab ke sekolah-sekolah agama. Kononnya, agama menjadi sandaran dan harapan pada ibubapa begini. Lantas tugas mendidik itu dipindahkan pada guru agama untuk mendisiplinkan anak-anak yang tidak tahu akan batasan hidup, sosial dan agama.

Mudah sungguh ibubapa hari ini melepaskan diri dari tanggungjawab mendidik. Anak-anak memang asalnya dari syurga, tetapi kemalasan dan kelalaian kita menjadikan mereka hampir ke neraka. Nauzubillah...

Pendekatan berbeza, ibubapa Perancis akan memastikan anak-anak tadika bertanggungjawab apabila mereka menconteng dinding rumah dengan krayon sesuka hati. Tidak ada isitilah ' mereka budak-budak atau kreatif atau genius atau ... bla, bla, bla'. Ibubapa Perancis akan menyediakan span dan sabun pada anak-anak itu dan pastikan dinding yang diconteng bersih daripada sebarang kekotoran. Mereka tidak marah  atau hilang akal sepertimana sebilangan kita, lalu mengarah pembantu rumah membersihkan dinding kotor atau ibubapa sendiri yang membersihkannya. Berlainan pula dengan gaya ibubapa UK dan US, tanpa segan silu memuji kegeniusan anak-anak sendiri yang sangat kreatif dan bakal menjadi pengganti Michale Angelo pada setiap tetamu. Kelakar, tetapi itulah realiti pada hari ini. Dalam gaya keibubapaan UK dan US, anak-anak diibaratkan seperti tuan dan ibubapa seperti pekerja pada mereka. Gaya keibubapaan orang Malaysia, pembantu rumah adalah pekerja pada anak-anak, dan bukan hanya pada majikan. Jadi, segala perkara akan terhumban di atas bahu pembantu rumah tanpa berusaha menjadikan anak-anak bertanggungjawab atas perbuatan sendiri.

Benar, gaya ibubapa Perancis seperti mak dan ayah mendidik kami, cuci sendiri selepas buat kotor. Anak-anak dipertanggungjawabkan dari usia muda supaya mereka belajar bertanggungjawab dan tahu kesan akibat perbuatan mereka. Praktikal bukan!

Banyak lagi contoh yang diberikan dalam buku ini. Sifat memuji dalam gaya keibubapaan UK dan US tidak lagi mendatangkan kebaikan pada anak-anak secara kolektif, malah membawa kesan buruk jangka panjang. Ibubapa Perancis hanya memberi pujian jika ia benar-benar layak diterima oleh anak-anak, jadi mereka tidak leka dalam mode perasan yang berpanjangan.

Bagaimanapun, ilmu memuji harus dibincangkan secara berasingan kerana ia melibatkan pembentukkan cara fikir dalam diri anak-anak .

No comments: