Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Thursday 3 May 2012

Diam dan dengar

Salam

Perasaan ini sedang membuak tetapi tidak tahu bagaimana harus dilempiaskan rasa hati. Cakap salah, tak cakap pun salah, semuanya jadi serba salah. Saya pun banyak kekurangan tetapi semungkin boleh, saya cuba menganalisa  dan memperbaiki diri di mana patut. Terbaru, saya membaca artikel tentang "Adakah saya terlalu banyak bercakap", walaupun panas hati dengan artikel itu, saya harus menerimanya dengan hati terbuka dan berusaha untuk menzipkan mulut ini. Sudah lama sebenarnya, saya sedar tentang kelemahan saya dan lama juga saya berusaha menjadi pendengar yang baik. Banyak tip yang saya pelajari dari laman sesawang dan masih berterusan menganalisa diri. Cuba bersabar apabila bersemuka dengan orang yang sukar mencari kata-kata untuk meluahkan perasaannya. Saya masih cuba tukar gear rendah apabila berbual dengan orang "banyak rahsia" di dalam almarinya. Malangnya, kali ini saya diduga dengan orang yang suka mengulas dan menyampuk perbualan dengan hanya ayat-ayat seperti, "Ya, betullah tu", "I pun macam tu", "Memang pun", tanpa sempat saya menghabiskan ayat dan paling teruk, belum sempat saya meluahkan rasa hati. Di saat hati sedang merana, hanya ingin meluahkan pada seseorang, saya tidak mahu mendengar respon-respon seperti itu. Ia benar-benar menyemakkan telinga dan otak. Sekali sekala, mungkin saya mampu bersabar tetapi jika setiap kali saya membuat mulut, belum sampai tiga ayat keluar, dia terus-menerus memberi ulasan. Saya jadi kecewa, marah, terbantut, ter, ter, ter.....tak terluah!

Saya tidak sampai hati pula ingin memberitahunya kerana dia sangat baik, karektornya "comforting and soothing". Dia sentiasa mencari damai dan tidak pandai membuat kontroversi, dia teman yang baik dan boleh dipercayai. Tetapi "habit" menyampuk atau mengulas yang dia ada, benar-benar menguji kesabaran saya apabila bersamanya. Apa pilihan yang saya ada? Saya cuba meminimakan perbualan, terutamanya jika diri sedang berserabut. Saya cuba elak menelefonnya jika tiada perkara mustahak. Saya cuba kurangkan pertemuan dengannya jika tidak perlu. Tetapi dia masih kawan saya, saya suka padanya dan masih ingin menjadi temannya. Apa perlu saya buat? Berterus terang menceritakan masalah saya padanya? Adakah dia akan terusik dan merajuk? Adakah dia akan memarahi saya dengan menuduh saya yang bukan-bukan? Adakah lebih baik saya menjauhkan diri daripadanya? Adakah apa, apa dan apa? Saya mencari kekuatan melalui artikel yang saya baca, ada quote menarik," True friend will tell that your face is dirty". Betul ke? Bolehkah dia menerima teguran itu nanti? Perlukah saya terus bersabar tetapi sampai bila? Saya tidak ingin memalukan dirinya pada teman lain. Saya masih ingin berkawan dengannya, jadi bagaimana?

............................................................................................................................................

Saya sudah ketemu jawapannya tanpa sedikit pun mengundang kontroversi. Kurangkan "pertemuan" dengan beliau. Amin.

No comments: