Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Sunday 13 November 2011

Yuna....kenapa Yuna?

Salam

Malam minggu yang tenang. Baru selesai menonton AIM, lagu kesukaan saya memang trofi! Dalam ramai-ramai penyanyi baru dalam persada seni, saya tertarik dengan kemunculan Yuna. Seorang gadis manis bertudung, ada personaliti, ada keunikkan tersendiri dan ramai juga peminatnya. Seikhlasnya, saya bukan peminat Yuna, saya tidak serasi dengan muzik yang dibawa olehnya,dan saya tidak pernah mendengar lagu di dalam album yang dimenanginya malam ini. Saya baru tahu, tajuk album yang beliau menang malam ini ialah PENAKUT. Dan paling penting dia MENANG! Anak sulung saya seperti biasa akan bertanya soalan, "Kenapa Yuna?"

Kenapa Yuna, kenapa Siti Nurhaliza, kenapa Shiela Majid, kenapa arwah Tan Sri P. Ramlee? Jawapan saya pada anak itu,"Sebab Yuna unik,... sebab P.Ramlee unik!" Dunia dan manusia mengagungkan mereka yang unik. "Unik yang bagaimana?", tanyanya lagi."Unik sebagaimana kita diciptakan oleh Allah maha esa". Entah faham atau tidak anak itu, tapi yang pasti soalan ini akan ada sambungannya kelak.

Kita semua unik, sedarkah kita? Kita selalu impikan diri ini menjadi orang lain, seronoknya kalau dapat menjadi seperti Yuna, Paris Hilton atau Anwar Zain. Sedarkah kita kenapa Anwar Zain unik, lagu-lagunya pun unik? Jawapannya kerana dia tidak cuba meniru menjadi M.Nasir, sebab dia kenal dirinya dan kekuatan vokal yang dianugerahkan padanya. Bila seseorang individu tidak melawan fitrah kejadiannya, harmoni itu akan datang dengan sendiri. Ia mengambil masa untuk orang-orang keliling mengiktirafkan keunikkan tersebut, tapi yang pasti dialah THE ONE and ONLY.

Lihat pada anak-anak kita, mereka juga unik dengan cara mereka tersendiri. Tugas kita berat untuk mencukil keunikkan tersebut dan ia mengambil masa yang lama dalam pelaburan jangka panjang, sebelum kita boleh menuai hasil. Sabarkah kita untuk meneroka keunikkan itu? Sabarkah kita untuk melabur masa dan tenaga pada mereka, supaya keunikkan itu terserlah? Jawapannya, kadang-kadang sabar dan kadang-kadang, kita hendak mereka menjadi sepertimana anak-anak lain. Kita membandingkan mereka tanpa sedar, kenapa dia tidak macam itu, tidak macam ini seperti anak-anak lain di keliling. Tanpa sedar kita bunuh keunikkan anak-anak ini sebagaimana kita bunuh angan-angan mereka. Kejamkah kita?

Kita suruh anak-anak berjaya di sekolah, berminat dengan mata pelajaran sains dan matematik. Kita seksa mereka hingga habis SPM, hahahaha! Alih-alih anak baru menemukan keunikkan mereka di bengkel kereta dan litar Sepang, ingin menjadi pemandu Formula One, atau penunggang GP Superbike. Sedangkan anak-anak dari negara lain sudah mula naik tangga podium di awal usia 18  tahun. Bagaimanakah agaknya, untuk kekalkan keunikkan anak-anak ini hingga dia berjaya ke podium? 

Saya tidak ada jawapan pada persoalan ini, yang pasti Yuna memang unik. Disebabkan keunikkan itulah, dia berjaya sepertimana individu-individu lain yang juga unik. SyabasYuna!!

Soalan terakhir daripada mulut seksi anak itu, "Kenapa ada orang unik masa kecil dan ada, bila dah tua?". Jawapan saya, "Itu namanya LATE BLOSSOM".  Kita akan bersambung di lain masa, kenapa ada orang dikenali sebagai late blossom.

Selamat malam.

No comments: