Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 27 March 2012

Hidup ini mudah...

Salam semua

Dalam perjalanan ke satu destinasi, saya tercari-cari saluran radio yang boleh menawan telinga. Terhenti di satu titik resepsi baru, FM105.7. Malangnya tidak pula diketahui apakah saluran itu. Menikmati lagu-lagu yang dialunkan, saya seakan-akan terbang bersama nyanyian kumpulan Michael learns to rock. Hahaha...sudah lama tidak menyebut nama kumpulan ini, bagai memgimbau masa silam di suatu ketika dahulu. Berakhirnya lagu itu, aku terpaku mendengar "pesanan" yang berkumandang. Boleh dianggap menyegarkan dan logiknya cukup mudah, Life is simple and don't complicate things.

Antara kata-kata atau pesanan yang masih terpahat di minda saya ialah; tanya jika kita ingin tahu, mengaku jika kita suka, luahkan jika kita tidak berpuas hati, minta jika kita mahu, tolak jika kita tidak suka. Express and don't expect, others don't know what's inside your brain. Well, its supposed to be in english. So guys, try to translate it yourself.

Secara peribadi saya sukakan "pesanan" seumpama ini, harus dikongsi bersama rakan-rakan dan anak-anak yang sedang membesar supaya mereka tahu, cara mudah untuk hidup. Kadangkala, kita tidak suka "bersuara" kerana takut dicop macam-macam, tetapi dalam masa yang sama, kita tidak berpuas hati dengan layanan orang pada kita. Jika ditanya, "Apa yang kamu suka?", kita jawab dengan senyum simpul, "Tidak kisah apa-apa". Akhirnya, orang beri kita makan tempe, terdetik rasa tidak puas di hati sebab selera kita bukan pada tempe. Jadi, apakata kita mudahkan perkara-perkara yang tidak perlu menyesakkan kepala. Jawab bila ditanya, minta bila mahu, tanya bila tidak tahu, menolak jika tidak suka, susah sangat ke? Memang susah sebab ia berkaitan dengan budaya kita dibesarkan dan diterima ramai.

Akibat daripada perbuatan "kononnya" tidak mahu mencipta senario, kita terdedah pada satu lagi sindrom yang tidak kurang hebat, dikenali sebagai "sindrom memangsakan diri".  Biasakan dengar orang merungut, "Dia tak patut layan aku begini!, Dia suka benar membuli aku!, Aku saja kena ikut cara dia!". Cuba tanya pada diri sendiri, siapa TUAN pada empunya diri? Siapa captain dalam kapal yang kita kemudi ini? Orang lain cuma mengikut acuan yang kita telah setkan dalam minda, orang cuma menari ikut rentak tempo yang  kita rekodkan di dalam otak. Salah merekakah atau kita yang kurang cerdik, memilih tempo dan rentak tari yang kita suka. Jadi, berbalik pada tajuk di atas tadi, hidup ini mudah...

No comments: