Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Wednesday 25 February 2015

Sakit itu MENGAJAR

Salam

Menulis adalah terapi diri. Ada orang pilih berlumba di jalanan. Ada yang meluahkan rasa atas canvas lukisan. Ada melalui meditasi berpanjangan. Ada melalui makanan dan minuman.

Puncanya cuma satu, meluahkan apa yang berbuku dalam hati dan fikiran.
-image google-

Saya percaya, sakit itu mengajar kita yang ego, bongkak dan lupa diri. Saya terima sakit dengan rasa terbuka kerana ia menyuci dosa dalam diri. Tanda tuhan masih menyayangi.

Saya mahu menyenaraikan rasa sakit yang bergelumang dalam hati selama ini. Mencari remedi dan pengajaran disebalik apa yang terjadi. Saya tidak sempurna, saya lemah dan pincang segala segi tetapi kesakitan ini membawa seribu rahmat untuk direnungi dan diperbaiki jangkaan diri.

Antara kesakitan yang dirasai adalah seperti berikut;

* Apabila sedar diri tidak seideologi orang lain dalam kelompok. Tidak wujud sense of belonging, lantaran cara fikir yang berbeza.

* Saya berfikiran, lembu dipegang pada tali dan manusia pada kata dan janji. Saya menunggu seperti bulan gerhana jatuh ke riba. Akhirnya saya sedar jangkaan melampaui seperti duduk di syurga.

* Jika pengemis berkata benar, saya akan menyokong pengemis. Jika sahabat berkata sesuatu tidak masuk akal, walaupun dia seorang guru yang mempunyai beribu penyokong, saya tetap menyokong pengemis.

* Saya andaikan kita semua ada bar code of social conduct. Bermaksud kita semua tahu set tanggungjawab sebagai seorang hamba, ibu, anak, isteri dan masyarakat. Saya tidak minta banyak; jika guru berkelakuanlah seperti guru, suami seperti suami, isteri seperti isteri dan anak seperti anak. Jika guru berkelakuan seperti hakim, menjatuh hukuman pada semua anak murid. Usah jadi guru.

* Saya fikir manusia rela hati berkongsi rasa dan ilmu, kerana itu tali pengikat antara pelajar dan guru. Apabila ilmu dijadikan darjat antara engkau dan aku, ia pasti akan mati di situ.

* Sesetengah orang result-oriented, saya lebih kepada pratical-oriented. Keputusan tepat tetapi tidak praktikal untuk diamalkan, ia hanya membuang masa.

* Bergelumang dalam isu yang sama; berhari, berminggu, berbulan dan bertahun tidak membawa kita ke mana-mana. Face the issue once and for all.

* Ditegur salah, didiamkan berterusan. Diberi solusi, dikatanya memandai. Tidak dipeduli, katanya tuli dan bisu. Apa pilihan yang kita ada?

* Emak kata, membuat kebaikan di akhir zaman seperti mencurah air dalam tanah gurun yang gersang. Sedikit pun tidak berbekas kerana hilang ditelan pasir. Kebaikan itu untuk mendapat redha Allah swt bagi memudahkan perjalanan kita. Jika tidak, ia pasti terhenti kerana tidak bersambut.


Less expectation, will heal the broken heart. People create headache through expectation in life,

No comments: