Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Sunday 16 October 2011

Perspektif....(2)

Image Google
Salam semua

Ada ke yang menunggu sambungan kisah perspektif ini?..Hehehe
Jika ada, maafkan aku. Sibuk dengan pameran buku BBW, sibuk menciluk-ciluk membaca buku baru.

Berbalik pada kisah aku di Perth. Pertama kali aku berpeluang mendirikan solat jumaat berjemaah di masjid Al-Majid. Pertama kali juga aku mendengar khutbah jumaat secara lansung daripada imam masjid. Agaknya sebab pertama kali, aku begitu menghayati butir-butir perkataan yang keluar daripada mulut imam tersebut.

Aku cuba mengolah kata-katanya dalam bentuk mudah difahami. Isinya, jika orang berlainan diminta memberi pandangan tentang musim-musim yang berbeza dari sudut pandangan mata mereka. Pasti ada yang memuji keindahan musim bunga, pasti ada yang seronok mengambarkan keriangan anak-anak pada musim panas, pasti ada yang suram bercerita tentang musim gugur dan sudah tentu ada yang menggigil kesejukkan bila berbicara tentang musim salji. Jika kita sendiri pernah merasi kelainan antara kesemua musim itu, adakah orang yang memberi pandangan itu salah? Mereka tidak salah kerana perspektif  itu berdasarkan sudut pandangan ( dalam konteks ini, musim) yang berbeza. Benar, keempat-empat musim itu membawa cerita, aura, bauan, sentuhan dan emosi yang berbeza. Masalahnya sering timbul, sekiranya kita tidak merasainya sendiri tetapi menyalahkan perspektif orang lain yang berkemungkinan berbeza daripada kita.
Persoalannya pula, jika semua perspektif tidak salah mengikut tuan punya badan. Kenapa anak-anak kita perlu diajar dengan nilai betul dan salah? Mengambil barang orang itu tidak salah, pada sudut pandangan seorang  haji bakhil. Padanya, daripada terbuang tidak dimakan lebih baik diambil saja dan dimanfaatkan walaupun ternyata ia bukan hak milik sendiri. Siapa hendak jawab?.....

Nampaknya, aku terpaksa menunggu peluang solat jumaat kedua selepas ini. Mungkin di  masjid Scotland.

No comments: