Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Thursday 27 October 2011

Wisdom....bijaksana

Salam

Agak sibuk kebelakangan ini tetapi masih sempat berfikir semasa mandi sebentar tadi. Saya selalu bertanyakan kawan-kawan tentang makna WISDOM. Ramai menjawabnya BIJAKSANA. Adakah jawapan lain selain daripada perkataan bijaksana? Adakah wisdom itu asalnya daripada perkataan akar WISE? Sebagaimana asal perkataan bijaksana bermula daripada perkataan BIJAK? Saya bukan seorang pakar bahasa... jadi saya pun tidak tahu jawapannya yang tepat.

Saya terfikir pula, kenapa BIJAK....SANA bukan SINI? Sudah tentu bunyinya pelik jika kita sebut bijaksini kerana telah terbiasa dengan istilah bijaksana. Jadi berbalik pada soalan saya, kenapa di ...sana? Perkataan sana itu sendiri menunjukkan jauh....kenapa jauh untuk menjadi bijak? Hanya duduk di sini, kurang bijakkah kita? Teringat pula peribahasa, jauh perjalanan luas pandangan. Betul agaknya kata orang tua-tua, kerana jauhnya kita berjalan melihat dunia, pandangan kita turut berubah tentang sesuatu perkara. Jadi berbalik pada isu bijaksana, agaknya...kena berjalan ke "sana", barulah kita menjadi bijak? Logik bukan! Adakah itu jawapannya? Adakah pra syarat menjadi bijak harus berjalan ke sana-sini? Kayalah AA selepas ini kalau betul, itulah syaratnya.

Ikhlasnya, saya sendiri tidak ada jawapan pada soalan itu tadi. Apa yang saya faham, mereka yang bijaksana atau mempunyai wisdom selalu bercakap idea-idea yang melampaui batas yang mengongkong manusia. Idea-idea mereka tidak terhalang oleh darjat, keturunan, kekayaan, status, simbol, politik, sosio-budaya dan ia sentiasa sealiran dengan fitrah kejadian manusia. Saya setuju bila ada yang mengatakan syarat untuk mencapai wisdom ialah melalui pengalaman dan usia, oleh itu sesiapa sahaja boleh mencapai tahap wisdom ini dalam kehidupan. Betulkah semua orang tua ada wisdom kalau betullah mereka lebih berpengalaman dan makan garam terdahulu daripada kita? Mungkin ya...mungkin tidak. Ntah!

Petikan kata-kata wisdom daripada ayahanda:
Hidup ini ibarat kayuh sampan...sesiapa nak sampai cepat, kayuhlah laju-laju.
Siapa penat, berehat sekejap...tiada siapa yang akan marah.

By three methods we may learn wisdom: First, by reflection, which is noblest;
Second, by imitation, which is easiest; and third by experience, which is the bitterest.
Confucius

Common sense in an uncommon degree is what the world calls wisdom.
Samuel Taylor Coleridge


No comments: