Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Tuesday 11 October 2011

Perspektif...di mana salah

Salam

Terkena demam drama korea, Snow Queen. Komen; terlalu melankolik kisah cintanya bagaikan dibuat-buat. Sarat dengan air mata, flash back dan irama tema yang tidak habis-habis...sangat menyeksa diri untuk dihabiskan. Dua hari suntuk aku melayan diri dengan remote fast mode ditangan...hahahaha. Semuanya aku speed sebab nak habiskan dengan segera. Hah...potong stim btol! Agaknya, masa aku berkhayal dengan kisah cinta ini dah lepas...get real, bebeh!!

Jadi siapa hendak kata aku kurang emosi, kurang sensitif...katalah, cuma aku tak suka dan tak rela melihat adegan cinta meleret-leret begitu. Penat nak layan...macam tersejat darah aku tengok heronya nangis tak henti-henti. Alahai!.. peminat drama korea, jangan marah ehh...jangan marah. Ini perspektif cuma.

Mari kita berbicara tentang perspektif. Beberapa tahun lepas aku pernah membaca sebuah buku motivasi. Masih jelas kisah yang di bawa oleh penulis di dalam buku itu. Antara isinya; seorang tua terjumpa seorang pemuda sedang berjalan keluar dari sebuah kampung. Orang tua itu bertanya, "Bagaimanakah keadaan orang-orang di dalam kampung itu?" Pemuda itu menjawab sambil tersenyum, "Ohh...mereka sangat baik hati dan berbudi bahasa". Orang tua itu membalas, "Kamu akan berjumpa dengan ramai lagi orang baik di kampung sebelah sana". Situasi kedua, orang tua yang sama terjumpa seorang pemuda lain, juga berjalan keluar dari sebuah kampung yang sama. Dia bertanya, "Bagaimana dengan orang-orang di kampung itu?" Pemuda itu menjawab dengan suara suram, "Hati-hati wahai orang tua...orang kampung itu tidak mesra dan sombong." Mendengar jawapan pemuda itu, orang tua lantas menjawab, "Kamu juga perlu lebih berhati-hati...orang-orang di kampung sebelah itu juga tidak baik dan sombong". Kisah orang tua dan permuda berakhir di situ tanpa ulasan lanjut. Apa yang terlintas di fikiran kita pada ketika ini? Pasti yang terlintas di benak ,jika orang baik...pasti akan bertemu orang baik juga. Realiti yang sampai pada kita adalah bayangan yang berpunca dari dalam kepala kita juga. Maksudnya secara lebih komtemporari...LOA; adalah apa yang cuba disampaikan oleh orang tua tersebut. Jangan-jangan dia adalah pakcik Rhonda, penulis buku The Secret.

Sekian lama kisah ini terpahat diminda, hampir 4-5 tahun lamanya. Aku masih tidak putus-putus memikirkan tentang jawapan pada persoalan kisah orang tua ini. Entah-entah, benar pemuda pertama berjumpa orang yang baik-baik belaka. Entah-entah benar juga, pemuda kedua berjumpa dengan orang yang tidak berapa baik. Tidakkah dalam hidup ini, kita akan berjumpa dengan orang yang tidak baik, baik sikit atau sangat-sangat baik. Itu semua pengalaman yang mengayakan kehidupan kita. Adalah tidak patut, jika seseorang menceritakan pengalaman buruk mereka...kita menganggap mereka tidak baik. Baik sangat ke orang tua itu tadi? Seperti biasa, fikiran aku tidak akan tenang dengan jawapan-jawapan stereotype sebegini.

Jawapan pada persoalan ini aku  temui ketika bercuti di Perth, tempohari. Aku rasa itulah jawapan yang paling sederhana sifatnya dan sangat molek analoginya.

Tunggu....akan bersambung, anak dara ku ingin tidur.

No comments: