Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Wednesday 3 August 2011

Bahagia tidak bersyarat

Salam

Bila berbicara soal bahagia, ia adalah isu hakiki setiap daripada kita yang bergelar manusia. Tidak kira siapa pun kita samada berpangkat, berkuasa, beruang($$$)....ataupun seorang yang tidak berposisi, hanya seorang kuli mahupun penganggur yang hidup atas ikhsan orang lain, akan tetap mencari bahagia. Bahagia itu milik semua manusia dan kita berhak mencarinya sendiri.

Courtesy from web.



Jadi apa itu bahagia? Ia tidak bersyarat.

Hampir semua manusia bila berbincang tentang isu bahagia tidak akan terlepas daripada meletakkan syarat.Syarat itu pula boleh dikelaskan kepada beberapa kategori seperti material atau bukan material. Syarat jangka pendek ataupun jangka panjang. Syarat nampak atau tidak nampak. Macam-macam lagi syarat yang kadang-kala tidak masuk akal.

Tanpa kita sedar, sebenarnya syarat-syarat ini mengengkang kita daripada mencapai kebahagiaan yang sebenar. Syarat-syarat itu memerlukan pengorbanan tenaga dan masa, juga mengambil waktu yang agak lama untuk direalisasikan. Maklumlah, hendak beli kereta yang harganya mencecah separuh juta! Jadi, adakalanya kita menolak kebahagiaan sekarang untuk kita menikmatinya di masa hadapan. Bagaimana jika masa hadapan itu tidak kunjung tiba? Seringkali kita mensia-siakan masa yang ada walaupun diberikan kudrat dan kesihatan yang baik, dengan harapan.. esok-esok nanti jika aku ada ini, ada itu; aku akan bahagia. Malangnya hingga ke saat itu nanti, ntah-ntah usia kita telah terlalu tua, kudrat hanya tinggal satu bar(bateri telepon bimbit)dan kesihatan pun sering terganggu. Apakah makna kebahagiaan pada waktu itu?

Pada saya, syarat kebahagiaan yang paling asas pada semua manusia ialah kesihatan yang baik. Masih bersyarat, bukan? Bagaimana pada mereka yang lumpuh, cacat anggota atau hilang keupayaan pancaindera? Apakah bahagia bukan milik mereka? Ironik bukan, kadang-kala kita lihat orang yang kekurangan serba-serbi baik material mahupun bukan material, lebih bahagia daripada kita yang mempunyai sagalanya, konon! Ada rumah harga berjuta, kereta setengah juta, bisnes berjuta-juta, duit simpanan pun berjuta-juta tetapi hati tetap sakit, tidak berkawan, tidak bersuadara, tidak tenang, makanan pun terpaksa dipilih-pilih. Hakikatnya, kita sama saja macam orang lain yang tidak punya apa-apa. Ada tetapi tidak ada. Berbezakah kita daripada mereka yang menganggur? Ntah-ntah penganggur lagi bahagia daripada kita sebab dia tidak berhutang sepertimana kita yang berumah mahal dan berkereta mewah. Kita yang makan ikan masin ini lebih bahagia daripada mereka yang mampu makan caviar tetapi mengidap diabetes dan darah tinggi kronik.

Pengalaman peribadi melihat anak-anak ini membesar di depan mata. Ia merupakan satu peluang keemasan seseorang bergelar ibu tetapi adakalanya kita terlupa. Mula meletakkan syarat-syarat bodoh seperti hendak tunggu anak dapat periksa nombor satu dalam kelas, dapat 5A dalam UPSR, masuk Ivy League, masuk BTU, bekerjaya hebat, bergaji lebat, bermotokar mewah, berpasangan macam model, cucu-cucu comei lote, bijak pandai...lagi dan lagi dan lagi. Akhirnya kita lupa hendak menghargai masa dan peluang yang ada untuk menyuburkan dan menikmati kebahagiaan yang kita tersedia sekarang, di depan mata. Bila tersedar nanti, anak tidak seperti yang kita dambakan...adakah kita berterusan tidak bahagia? Jadi jangan mensia-siakan kebahagiaan yang ada sekarang, Hargailah mereka sebaik-baiknya. Kebahagiaan mempunyai anak-anak sudah cukup berharga pada kita sebagai ibu dan ayah. Jangan diletak syarat yang bukan-bukan sampai kita mengekang kenikmatan yang ada. Seperti saya katakan tadi, bukankah syarat bahagia itu hanya menangguh dan melewatkan kebahagiaan yang sepatutnya kita rasakan sekarang? Dalam konteks berkeluarga, belajarlah menghayati UNCONDITIONAL LOVE pada anak-anak kita. Ia membawa kebahagiaan pada kita sekarang, esok dan selamanya.

Jadi berbalik pada isu bahagia tanpa syarat seperti di awalnya tadi. Secara kesimpulannya, bahagian ini milik semua orang. Ia tidak dibatasi oleh kekurangan atau kelebihan, kecantikkan atau kejelikkan, kekayaan atau kemiskinan, kedarjahan atau tidak, semuanya berhak mencari bahagia sendiri. Siapa kita hendak mengatakan orang yang tidak berangan-angan tinggi seperti kita, tidak bahagia? Siapa kita hendak mengatakan orang jutawan itu tidak bahagia? Jika kita faham makna bahagia ialah tanpa syarat, kita akan faham kenapa bahagia ini boleh jadi hak milik sesiapa saja. Syaratnya kita kena sentiasa BERSYUKUR. Masih bersyarat...hahahhaha.

Renungan untuk diri sendiri yang masih mencari dan mencari.

No comments: