Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Saturday 6 August 2011

Kawan semakin menjarak....

Five signs a friendship's headed south...

Salam



Banyak faktor penyebab berakhirnya sebuah ikatan persahabatan. Kadang-kadang tanpa kita sedar ia berlaku dan melibatkan kawan-kawan yang pernah rapat dengan kita satu masa dahulu.

Pernah satu ketika, apabila kita dalam kesedihan atau kegembiraan, dialah orang pertama yang akan kita hubungi. Tidak kira berapa jauh pun jarak antara kita berdua, talian komunikasi sentiasa menyemarakkan hubungan siratulrahim pada waktu itu. Ketika itu, dialah juga pendengar setia di kala sunyi, duka ataupun gembira. Masa berlalu begitu cepat, kesibukkan harian  di samping komitmen yang bertambah, tanpa sedar jarak emosi dan fizikal semakin  menjauh. Dia bukan lagi orang pertama yang akan kita hubungi di waktu sukar, duka mahupun ketika dalam keseronokkan. Kita bukan lagi orang pertama yang mendapat berita terbaru daripada mereka melainkan 2nd hand news daripada orang keliling. Aku sedang mengalami pengalaman begini.

Beberapa malam lalu, aku menghubungi sahabat baik yang hanya tinggal beberapa hasta dari kediaman aku. Sebenarnya, aku cuba menghubunginya sebelum bulan puasa bermula dan merancang untuk keluar bersama. Hanya mendambakan sedikit masa untuk duduk bersembang, up date berita terkini sambil mengena kopi ais di tempat lepak kami selama ini. Malangnya, pesanan tidak berbalas dan panggilan telefon juga tidak berjawab malah tiada tanda-tanda ingin bertanya lebih lanjut. Aku mendiamkan diri seketika. Walaupun berdiam, hati aku tertanya-tanya juga kenapa...dan mengapa? Pada malam aku menghubunginya kami bersembang, berseloroh dan mengusik seperti biasa tetapi seperti ada sesuatu yang kurang. Bagaikan kurang garam dalam masakan, mungkin? Bagaikan hilang keenakkan masakan yang kami sama-sama nikmati selama ini. Ada rasa masin yang menyegat, ada rasa pedas yang menyinga dan ada rasa pahit yang terlalu kelat untuk ditelan. Perbualan kami sebelum ini yang boleh memakan masa hingga 1-2 jam lamanya, kini menjadi 10-20 minit, itupun rasanya bagaikan 1-2 tahun.

Aku meminta diri dengan alasan-alasan remeh, hanya untuk menghentikan perbualan yang tidak tentu arah tujuannya. Apa saja yang aku berkongsi, menjadi sumber dia meremeh-remehkannya. Apa saja yang dia berkongsi, aku bagaikan tiada butir bicara untuk melanjutkannya. Pelik bukan! Padahal sebelum ini, apa saja buah bicara yang keluar dari mulutnya akan aku sambut dengan riang, berbalas-balas maklumat dan seiya-sekata bagaikan lagu dan irama.

Tapi sekarang semuanya berubah. Aku sedar perhubungan ini sedang menuju ke lurah, gaung yang boleh menamatkan tali persahabatan kami selama ini tetapi apa dayaku. Perlukah aku berterusan mencari dia atau melepaskannya? Perlukah aku berterusan menjadi pencetus sepertimana spark motor untuk menghidupkan enjin? Perlukah aku berdiam diri dan hanya menunggu? Pastinya, buat masa ini aku sendiri rasa agak kaku bila berbual dengannya. Aku tidak lagi rasa teruja untuk berkongsi kerana bimbang akan diperkecilkan atau lansung tidak didengarinya. Kami tidak lagi berkongsi angan-angan diawangan sepertimana moto kami selama ini, "DREAM DOES NOT COST YOU A PENNY". Segalanya jadi terlalu asing pada kami berdua; bicara kami tidak lagi senada dan  muzik kami terlalu jauh temponya.

Bila mencari jawapan pada kebuntuan dan kesangsian ini, aku terjumpa satu atikel menarik mengenainya. Benar, aku tidak keseorangan dalam menghadapi dilema ini. Ramai lagi yang senasib dengan aku. Pada mereka yang mengalaminya, usah bimbang...hidup masih perlu diteruskan.

No comments: