Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Wednesday 17 August 2011

Catatan Perjalanan: Why LONDON....

Salam hari cuti.

Dalam coretan perjalanan kali ini, aku akan bercerita tentang salah satu destinasi terkenal di dunia iaitu London. Siapa tidak tahu di mana letaknya London? Cuba angkat kening! Anak-anak kecil, khususnya peminat bola pasti tahu di mana letaknya London atau paling kurang England. Ternyata ia sebuah negara yang sangat berpengaruh di dunia fana ini. Why London?

Lokasi London di tengah-tengah kuasa dunia antara barat dan timur, tidak boleh dipandang sepi, apatah lagi ditokok tambah dengan kisah-kisah kemahsyuran Churchill di era Perang Dunia Kedua. Di zaman moden pula kita diulit dengan kisah-kisah bintang mereka seperti Kate Winslate, boys band Westlife, girls band Spice Girls, Mr David Beckham dan  Mrs Posh Beckham....pendek kata, apa saja yang datang dari London pasti terbaik dan terbilang. Sedangkan Shah Rukh Khan dan Kajol pun berkali-kali tamat belajar dari universiti di London  dalam filem-filem mereka sebelum ini. Manalah, tempat itu tidak terkenal di seluruh tanah jajahan British termasuklah Malaya! Disebabkan oleh faktor lokasi dan kemasyuran tamadun sejak zaman berzaman itu, London membawa imej ikon pada orang-orang Malaya yang berjaya sepertimana juga India. Tidak percaya? Sila tonton kisah-kisah drama orang kaya di TV3...yang kaya, berjaya, gemilang dan terbilang pasti tamat belajar dari London. "Anak saya baru pulang dari London." Kata Datuk K kepada Datuk L. Why London?

London sepertimana pusat-pusat bandar lain di dunia, ia besar, sibuk, mahal dan kotor; bergantung pada lokasi di mana kita berada. Berada di pusat London menjadi mudah jika kita tahu selok-belok menaiki keretapi bawah tanah. Stesyen keretapi Underground ini tertelak strategik sekali di tempat-tempat tumpuan para pelancong dan lokasi transit antara keretapi lain yang akan keluar dari pusat bandar. Secara ringkasnya, kita tidak akan tersesat walaupun pada kali pertama menjejakkan kaki ke sana. Itulah serba sedikit pengalaman aku berada di pusat bandar besar seumpama ini.

Berada di London, kita tidak akan mati kebuluran kerana banyaknya restoran makanan halal di sana terutamanya di sebatang jalan sibuk bernama Edgwer Road. Makanan dari negara-negara lain seperti Magribi, Arab dan Turki merata-rata di sepanjang jalan ini. Jika bernasib baik, kita juga akan berjumpa dengan restoran halal dari Malaysia dan Singapura. Walaupun begitu pada saya, jika kita datang hanya sebagai pengunjung atau pelancong mingguan tertumanya dari negara Malaya terchenta, tidak perlulah bersusah payah mencari restoran halal dari negara sendiri. Cubalah ubah rasa dan selera di sana. Makanlah fish and chip, barulah jadi British! And don't forget tea at three.


                                  Goggle image

Apa tempat-tempat menarik di sekitar pusat bandar London? Banyak! Tip mudah saya  apabila berjalan-jalan di bandar besar seperti London dan Paris adalah dengan mengambil hop on bus. Selain menjimatkan masa dan tenaga ia adalah satu cara terbaik untuk mengelilingi persekitaran pusat bandar di sana. Kita boleh turun di mana saja lokasi yang terpilih dan sambung semula perjalanan tanpa perlu bersusah payah ke stesyen Underground. Ia mungkin tidak terlalu murah, apatah lagi jika ditukarkan dengan matawang dari negara ini tapi ..."Tapikan mampu beli tiket kapal terbang!", jadi apalah sangat tambang bas double decker. Setibanya di sana, jangan lupa bergambar wajib seperti di lokasi Big Ben, Tower Bridge, Picadilly Square, Oxford Street ,Westminster Abbey , London Eye dan banyak lagi. Jadi jika kesuntukkan masa dan kekurangan tenaga, cara terbaik untuk meneroka tempat-tempat tarikan pelancong ini hanyalah dengan melompat masuk ke dalam hop on bus seperti saya katakan di awal tadi.


                                  Goggle image

Secara peribadi, jika kali pertama berpeluang sampai ke eropah, London adalah tempat wajib sampai. Kurang sempurna jika kita ke Jerman, Austria dan Switzerland tetapi belum pernah tiba di London. London adalah ikon pusat bandar termasyur di dunia dan ia juga adalah ikon wajib bagi orang-orang berjaya di Malaya. Hendak jadi warga Malaya cemerlang, gemilang dan terbilang? Wajib sampai London. That's why!



No comments: