Di mana dan Bagaimana

Di mana dan Bagaimana

Sunday 10 July 2011

BERSIH

Salam

Aku sebenarnya tak layak membicarakan tentang politik dalam blog ini. Dan aku tak berminat pun nak membuat komentar mengenainya. Cuma aku nak cerita pasal isu KEBERSIHAN atau kata tunggalnya berasal daripada perkataan BERSIH yang sedang hangat sekarang ini.

Kebersihan ini amat dituntut dalam agama. Nak solat kena bersih daripada hadas besar dan kecil. Nak makan pun kena bersihkan tangan supaya terjamin kesucian makanan yang masuk ke dalam mulut kita. Nak pergi kerja pun kena mandi sebab membersihkan apa-apa yang patut supaya orang tak lari apabila mendekati kita. Pendek kata segala kehidupan harian kita sentiasa berasaskan pada kebersihan.Itu sebabnya isu kebersihan ini sangat rapat dengan kehidupan orang islam. Orang islam patutnya sangat bersih daripada segala segi, baik makanan, wang pendapatan, amanah dan apa saja.

Apa yang terjadi adalah sebaliknya, kita laungkan BERSIH, BERSIH, BERSIH.....longkang di belakang rumah kita, bila kali terakhir kita korek? Bilik air dalam rumah kita sendiri, berapa lama sudah tidak bercuci?
Cuba bongkok sikit, cium bau sejadah kita bersolat sambil mencongak...bila tahun terakhir kita bersihkan? Betulkan, tak ramai antara kita yang cuci sejadah apatah lagi sejadah-sejadah di tempat awam. Kalau bersolat, baunya semerbak harum menyusuk-nyusuk bagaikan minyak wangi DIOR berharha RM299 ikut harga Parkson.

Ikut orang berarak jika tahu tujuannya tidak mengapa tapi jangan seronok berarak saja lebih, BERSIH, BERSIH, BERSIH....sedangkan rumah kita sendiri tak pernah bercuci. Jadi seruan ini untuk kita semua, marilah kita BERSIH kan apa yang patut, jangan orang pandang kita pengotor sebagaimana orang-orang islam di sebelah barat, nak buat bagaimana....perkampungan islam memang rata-ratanya kotor. Kawan pernah kata, nak tumpang buang air jangan cari restoran orang islam di sana, takut terbantut hajat! Masuklah mana-mana restoran fast food, paling tidak....sebab, dekat situ BERSIH!

No comments: